Radek Kučera

Radek Kučera

Ve sbírce má tři tituly evropského šampiona cestovních vozů, poznal nejlepší světové okruhy, sám nyní šéfuje závodní stáji. Přesto se ve čtyřiačtyřiceti letech plzeňský rodák a automobilový pilot Petr Fulín dočkal dalšího vrcholu kariéry. Na začátku října usedl do vozu Cupra Leon Competición a na okruhu v Mostě se představil v podniku světového poháru cestovních vozů FIA WTCR.  Na oválu, kde vůbec poprvé v kariéře závodil, který bere jako svůj domácí a kde to dokonale zná.Ve sbírce má tři tituly evropského šampiona cestovních vozů, poznal nejlepší světové okruhy, sám nyní šéfuje závodní stáji. Přesto se ve čtyřiačtyřiceti letech plzeňský rodák a automobilový pilot Petr Fulín dočkal dalšího vrcholu kariéry. Na začátku října usedl do vozu Cupra Leon Competición a na okruhu v Mostě se představil v podniku světového poháru cestovních vozů FIA WTCR.  Na oválu, kde vůbec poprvé v kariéře závodil, který bere jako svůj domácí a kde to dokonale zná.

Prožívá průlomový rok. Jak ve sportu, tak v osobním životě. Kanoista Radek Šlouf roky tvrdého tréninku přetavil v srpnu v olympijský bronz, který v Tokiu získal na deblkajaku s parťákem Josefem Dostálem. V září pak plzeňský rodák a odchovanec místního klubu TJ Prazdroj úžasnou sezonu podtrhl dalším cenným kovem, s českým čtyřkajakem vybojoval rovněž bronzovou medaili na mistrovství světa v Dánsku. Aby toho nebylo málo, v polovině října chystá se svou přítelkyní svatbu.

Za sebou měla spoustu povedených závodů v sedle horského kola, ale teprve před pár dny si bikerka Adéla Holubová vůbec poprvé v kariéře vyzkoušela ostrý maraton. A v okolí Harrachova, dějiště mistrovství České republiky, šokovala všechny soupeřky. S extrémně náročnou trasou si poradila ze všech nejlépe a při své maratonské premiéře získala dospělý domácí titul. V devatenácti letech!

Je to sotva čtvrt roku, kdy fotbalový záložník Tomáš Hořava kvůli artróze kolena třetího stupně ukončil ve 33 letech povedenou kariéru, velkou bolest už dál nechtěl překonávat. V Plzni, se kterou brněnský rodák získal tři české tituly, se stal jedním ze symbolů zlaté éry, v paměti navždy zůstane jeho výstavní trefa v Lize mistrů nahřišti Manchesteru City. Ale to už je minulost. Bývalý reprezentant Hořava se vrátil k Olomouci, kde před patnácti lety začal prvoligový účet, nedaleko v obci Svésedlice postavil dům, kam se nastěhoval se svou paní a třemi dětmi.

Z Plas u Plzně, odkud pochází, přes začátky ve Viktorii, angažmá v pražské Slavii až do slavného Paris St. Germain! Barbora Votíková, brankářka české ženské fotbalové reprezentace, na konci srpna oznámila parádní kariérní posun. Ze Slavie, se kterou získala tři české tituly, míří do Paříže. Čtyřiadvacetiletá rodačka z Plzně podepsala v týmu francouzských mistryň dvouletou smlouvu do června roku 2023.

„Jsem Slavii za všechno moc vděčná a bude mi moc chybět, ale teď je na čase se posunout o krok dál a přijmout další výzvy,“ uvedla po přestupu na sociálních sítích Barbora Votíková.

Zajímavá osobnost každým coulem. S fotbalem začínala v plzeňské Viktorii v osmi letech, v roce 2014 přestoupila do Slavia, odkud se vypracovala až na velkou oporu ženské reprezentace. K tomu je úspěšná youtuberka, na sociálních sítích ji sledují statisíce Čechů a Slováků, její vtipná videa si pouští přes tři sta tisíc lidí, na Instagramu přes sto tisíc followerů. A není to tak dávno, co se otevřeně přihlásila k tomu, že je homosexuálka. Už více než dva roky tvoří pár se známou hráčkou pokeru Barborou Mlejnkovou.

PSG, to je i v ženském fotbale pojem, jeden z nejlepších světových týmů, semifinalista poslední Ligy mistryň!
Paráda. Žádný vyloženě vysněný klub pro přestup jsem v sobě nikdy neměla, ale PSG je jeden z nejlepších týmů v Evropě, takže to pro mě určitě je splněný sen.

Zároveň se vám s těžkým srdcem opouští pražská Slavia?
Uzavírám jednu z mých velkých povedených životních kapitol. Ve Slavii jsem strávila šest sezon a byla mi nejen fotbalovým domovem. Tři tituly, čtvrtfinále Ligy mistrů, tisíce lidí na stadionu v zádech. Moc Slavii děkuji, že mě dostala až sem, otevřela mi dveře k dalším příležitostem a výzvám.

V pařížském klubu navíc budete nosit číslo 30, stejné jako má nová hvězdná posila v mužském týmu Lionel Messi.
To je super úlet! Měla jsem ještě jednu nabídku, ale PSG u mě jasně vyhrálo. Jsem i první Češkou ve francouzské lize, ale to pro mě vlastně nic neznamená. Tahle prvenství v zahraničních ligách pro mě nejsou nijak podstatná. Nicméně nabídka od PSG se nedala odmítnout.

Čeká vás ovšem velká konkurence. V týmu působí také německá gólmanka Charlotte Vollová..
Mým cílem je se samozřejmě porvat o místo jedničky, i když to bude vzhledem ke konkurenci velmi těžké. Chtěla bych odehrát co nejvíce zápasů, obhájit titul francouzského mistra a dostat se co nejdále v Lize mistryň, nejlépe do finále. Mojím cílem také je zapadnout dobře do týmu nebo se naučit aspoň trošku francouzsky.

S fotbalem jste začínala v osmi letech v klubu mezi kluky. Dokdy se dá hrát společně?
Do patnácti. Pak už společné hraní není fyzicky možné. Kluci jsou silnější a rychlejší a holka se jim nemůže rovnat. Když jsme hráli ve Slavii přátelák s klukama, jsme jako dospělé ženy schopny uhrát vyrovnaný zápas třeba s věkovou kategorií patnáct let. Ale tahle srovnání nemám moc ráda. Jasně, že je náš fotbal jiný, hrajou ho přece ženský. Nenakopnou míč přes celé hřiště, ale jde zase o jinak hezkou hru. Na naše normální zápasy přijde jen pár stovek lidí, rekord padl při Lize mistrů při utkání s Barcelonou, přišlo čtyři a půl tisíce fanoušků.

Že něco takového můžete sama začít, jste si asi v době přestupu z Plzně do Slavie nemyslela, že?
Odstěhovat se do Prahy byl velký zlom. Být bez rodičů, dojíždět do školy. Nepřišlo mi to nijak divné, měla jsem kolem sebe spoustu holek v týmu, které byly ve stejné situaci. Zvláštní pocit nastal, až když jsem se vrátila k nám domů mezi spolužáky. Měla jsem pocit, že zažívám život, který neznají, starala jsem se sama o sebe a chtěla probírat úplně jiné věci. Dnes mi přijde zvláštní, když někdo ještě v pětadvaceti bydlí u rodičů. Nebylo to snadné, ale z Plzně jsme přestupovaly ještě s jednou spoluhráčkou, od začátku bydlely společně, takže úplně sama jsem v Praze v začátcích nebyla. Navíc Slavia dohlédla na to, abychom dokončily střední školu. I za to jsem vděčná.

Nebojíte se, že budete muset trošku omezit svoje aktivity jako youtuberka?
Kamarádi, které mám kolem YouTube, mi říkají: Teď?!? Když to máme tak pěkné rozjeté! Já ale cítím, že nastal správný čas. Jsem mladá, zdravá a mám formu. Na co čekat? Chci si hraní v zahraničí vyzkoušet, zachytat si v prestižní lize a posunout se dál. Mít víc modřin. Zároveň s YouTube můžu pořád hodně vymyslet - a to odkudkoli. Nebojím se, že by se ze mě nakonec stala jen fotbalistka.

Dlouhou dobu nemohla jezdit v některých zemích auta s dieselovým motorem jezdit do center větších měst. Mělo se tak zabránit rostoucímu znečištění ovzduší. V současnosti jsou ale vozidla s dieselovým motorem tak „čistá“, že zákaz platit přestal. Důvod? Kvalitní filtry pevných částic a technologie pomáhající při studeném startu. Mezi žhavícími svíčkami jsou ale velké rozdíly, poradíme vám proto, jak vybrat ty správné.

Stejně jako benzínové motory, tak i naftové spalují směs paliva a vzduchu – ovšem s jedním podstatným rozdílem: naftové motory nevyžadují jiskru k zapálení směsi, jako je to u benzinových motorů, které používají zapalovací svíčky k vytvoření jiskry. Proto se vznětové motory někdy také označují jako motory se samozápalem. Nasávaný vzduch je stlačován ve válci, kdy kompresní poměr může být až 25:1. Díky stlačení se nasávaný vzduch zahřeje na teplotu mezi 700 a 900 °C. Po vstříknutí nafty dojde ke vznícení díky vysoké teplotě uvnitř válce.

V chladném období musí dieselový motor při startu čelit obtížným podmínkám. Při studeném startu je nasávaný vzduch obzvláště studený, podobně jako písty a válce, které navíc odebírají energii ze směsi paliva a vzduchu. Proto při teplotách blížících se nule a nižších, je velmi pravděpodobné, že stlačení nasávaného vzduchu nevytvoří teplotu potřebnou ke vznícení. V takovém případě se motor nenastartuje.

Žhavící svíčky mají za úkol zabránit tomuto jevu. V závislosti na provedení jsou opatřeny kovovou nebo keramickou žhavící tyčinkou, která zasahuje do spalovací komory. Pokud je do žhavící svíčky přivedeno napětí před spuštěním motoru, topná tyčinka žhavící svíčky dosáhne své pracovní teploty – v závislosti na typu je to mezi 800 a 1350 °C. Tímto způsobem se spalovací komora ohřeje předtím, než se vytvoří směs paliva a vzduchu. Tento proces se nazývá předehřívání nebo předžhavení.

Svíčky lze rozdělit podle tepelného rozsahu.

  • Horké. Mají k dispozici dlouhý izolátor. Tyto součástky rychle dosáhnou samočisticí teploty, ale zároveň rychle dosáhnou teploty, která vede k samozápalu. Tato zařízení jsou vhodná pro motory, které pracují při mírné zátěži.
  • Studené. Mají krátký izolátor. Tyto zapalovací svíčky jsou odolné vůči přehřívání, ale vyžadují více času k dosažení samočisticí teploty. Doporučují se k použití v motorech, na které je kladena velká zátěž.

Svíčky se dále rozlišují podle materiálu centrální elektrovody.

  • Měděné. Vydrží asi 15 000 - 20 000 km.
  • Niklové. Tyto zapalovací svíčky mohou účinně pracovat asi 30 000 km.
  • Stříbrné. Mají výbornou tepelnou vodivost. Jejich životnost je asi 30 000 km.
  • Iridiové. Tyto zapalovací svíčky slouží až 60 000-120 000 km. Napomáhají při snížení spotřeby paliva a množství škodlivých emisí.
  • Platinové. Jsou odolné vůči korozi a erozi. Tyto zapalovací svíčky zaručí optimální spálení směsi paliva a vzduchu, a vydrží až do 100 000 km.

Když svíčky vypoví službu

Většinou, i když se poškodí pouze jedna součástka, začnou válce motoru vynechávat, a celkový provoz motoru se stane nestabilní. Nejjasněji se tyto příznaky objeví při studeném startu. Rovněž můžete spatřit výrazný nárůst spotřeby paliva a ztrátu výkonu motoru. Výsledkem je, že motor bude náročné nastartovat v studeném počasí. Na palubní desce se může objevit indikátor "Kontrola motoru". Nejčastější příčinou tohoto selhání motoru jsou saze a uhlíkové usazeniny na elektrodách, které narušují proudění proudu a tvorbu jiskry. Někdy jsou problémy způsobené roztavenými elektrodami, prasklým izolátorem nebo poškozenými konektory.

Používání nekvalitního paliva může vést k tvorbě usazenin na zapalovacích svíčkách. Totéž se stane, pokud je opotřebované těsnění hlavy válce, a umožní do spalovacích komor vniknout chladicí kapalinu. Samozápal, přehřívání svíčky způsobené selháním systému chlazení, příliš včasné časování mohou také vést k tvorbě usazenin. Tvorba sazí se objeví při vniknutí oleje do spalovacích komor. Může to být způsobeno opotřebovanými pístními kroužky a vodítky ventilů, vysušenými a scvrklými těsněními tyčky ventilů, poškozeným turbodmychadlem.

Pokud chcete, aby zapalovací svíčky ve vašem autě fungovaly velmi dlouho, palivo tankujte pouze na ověřených čerpacích stanicích. Nekvalitní palivo může obsahovat mnoho nečistot. Včas měňte motorový olej. Nezapomeňte ani na včasnou výměnu vzduchového filtru podle stanovených intervalů. Vždy se ujistěte, že motor a všechny jeho komponenty pracují správně. Zkontrolujte a pravidelně nastavujte napnutí rozvodového řemene, což vám pomůže zabránit selháním v systému časování ventilů motoru. Občas vyčistěte vstřikovače. Při instalaci nových zapalovacích svíček důkladně vyčistěte otvory pro zapalovací svíčky a utáhněte součástky točivým momentem, který je uveden v návodu k použití vašeho auta.

Jak je to s tou ekologie?

V posledních letech jsou požadavky norem EURO pro benzinové a naftové motory stále přísnější,“ říká Damien Germès, Senior víceprezident společnosti NGK Spark Plug Europe. Společnost je druhým největším dodavatelem žhavících svíček pro prvovýrobu a jedním z nejvýznamnějších dodavatelů zapalovacích svíček a lambda sond pro aftermarket. „Zvláště v případě vznětových motorů musí emise splňovat velmi přísné limity. To vedlo k vývoji a realizaci velmi důležitých inovací v technologii žhavících svíček, včetně žhavících svíček NGK typu NHTC a žhavících svíček s plně keramickým topným tělesem. Kromě toho žhavící svíčky NHTC umožňují sekundární žhavení po dobu 10 minut od spuštění motoru. A jsou schopny žhavit přerušovaně po mnoho, mnoho minut.“

Zdroje informací:

https://www.autodoc.cz/autodily/zapalovaci_svicka-10251

https://motofocus.cz/vyrobci/32563,ngk-info-dil-1-princip-fungovani-naftoveho-motoru-funkce-zhavici-svicky

Při příležitosti Chodských slavností spouští v sobotu 14. srpna 2021 dopravce ČSAD autobusy Plzeň novou autobusovou linku v trase Plzeň – Domažlice – Kdyně a zpět. Víkendové spoje povezou také vlek pro jízdní kola, a proto spojení dostalo přízvisko Chodský cyklobus.

Chodský cyklobus není ovšem určeny jen pro kolaře! Mohou je využít jak pěší turisté, tak běžní cestující mezi jednotlivými zastávkami autobusové linky. Autobusové linka označená číslem 400320 pojede od 14. srpna až do konce prázdnin vždy v sobotu a neděli spolu s vlekem pro 24 jízdní kol. Dle zájmu cestujících a počasí jsme připraveni prodloužit provoz Chodského cyklobusu až do neděle 3. října.

Autobus jedoucí po trase Plzeň – Líně - Stod – Holýšov - Staňkov – Horšovský Týn - Draženov – Domažlice – Kdyně vyjíždí z Plzně v 7:55 ze zastávky Severka resp. v 8:15 z Centrálního autobusového nádraží (CAN) v Husově ulici. Nazpět ze Kdyně odjíždí v 17:15 z autobusového nádraží s příjezdem do západočeské metropole okolo sedmé hodiny. Během konání Chodských slavností pak pojedou ještě extra spoje v trase Kdyně – Domažlice a zpět.

Cena za přepravu osob se řídí dle zvláštního ceníku podle vzdálenosti za ujetý kilometr. Uznávány jsou všechny státní slevy pro děti, studenty, seniory atd. Nadto dopravce Z-Group bus a.s, Divize ČSAD autobusy Plzeň poskytuje další komerční slevy jako zpáteční jízdné se slevou 20 % či nižší jízdné při bezhotovostní platbě z čipové karty ČSAD anebo Plzeňskou kartou (sleva 15%). Cena za přepravu jízdního kola je jednorázově bez ohledu na přepravovanou vzdálenost spoje 30 Kč.

Rezervace (nákup jízdenky) míst pro osoby je opět možno provádět z různých nástupních míst a pohodlně také přes Internet např. z adresy www.csadplzen.cz/e-jizdenka. Jízdenku včetně místenky lze zakoupit rovněž ve všech kamenných kancelářích AMSBUS v Česku i na Slovensku. Cena místenky u tzv. elektronické jízdenky nebo u místenky z klasické prodejny je ZDARMA. Dovozné za jízdní kolo se platí vždy pouze přímo u řidiče autobusu při nástupu, předprodej není možný. Cestující, kteří si zakoupí jízdenku v předprodeji, však mají automaticky rezervováno místo pro jízdní kolo v cyklovleku.

Jízdenky lze samozřejmě nadále zakoupit rovněž přímo u řidiče autobusu v nástupní zastávce.

Veškeré informace o cestování s ČSAD autobusy Plzeň naleznou zájemci na webové adrese: www.csadplzen.cz

Článek je PR

Motorový olej je jedna z nejdůležitějších kapalin, kterou v motorových vozidlech máme. Je nezbytný pro správný chod motoru a jeho pohyblivého ústrojí. Motorový olej prochází celým motorem, proto by měla být jeho kvalita naší prioritou.

Motorový olej vytváří na kovových plochách ochrannou vrstvu, která snižuje opotřebení materiálů a zároveň vnitřní části motoru chladí a čistí. Motory se od sebe odlišují typem paliva i konstrukcí, proto vhodný olej do vašeho auta najdete ve specifikacích vozu nebo u vašeho výrobce.                                                                                                                                                                                                        

U motorových olejů hraje roli několik parametrů. Jedním z nich je viskozita neboli hustota oleje. Údaj o viskozitě je uveden viditelně na obalu. Hustota udává míru tekutosti. Pokud nemáte doporučení od výrobce, vybírejte olej podle toho, jak často vůz používáte a jaké vzdálenosti jezdíte. Městský provoz je odlišný od dlouhých cest na dálnici. Roly hraje i podnebí, jiný olej budete potřebovat v chladných severských zemích a jiný v teplých oblastech.

Specifikací motorových olejů se rozumí průmyslové standardy, které uvádějí především výkonnostní vlastnosti a kvalitu oleje. Ve specifikaci zjistíte i úspornost paliva a délku výměnného intervalu.

Průmyslová specifikace API se používá v USA, u nás se nejčastěji setkáte se specifikací ACEA, která rozděluje motorové oleje následovně:

A – zážehové benzínové motory

B – vznětové naftové motory MANNOL DIESEL 15W-40

C – zážehové a vznětové motory s úpravou výfukových plynů (částicové filtry DPF), jako například MANNOL LONGLIFE 504/507.

E – vznětové naftové motory těžkých užitkových vozidel

Každé písmeno doplňuje číslice, která udává, jaké jakosti olej je.

Specifikace OEM jsou specifikace přímo od výrobce automobilu. U výrobce olej prošel testováním pro konkrétní model vozidla. Může hrát důležitou roli i v záručních podmínkách.

Máme několik druhů motorových olejů:

Minerální motorový olej, který vzniká rafinací ropy. Jeho výhodou je nižší cena, výrobci do něj přidávají kvalitní aditiva, jako například Motorový olej MANNOL DIESEL 15W-40.

Polosyntetický olej vzniká smícháním minerálního a syntetického oleje, kdy platí, že syntetický má být zastoupen alespoň 30%. Plně syntetický motorový olej je složen z různých chemických sloučenin. Motorový olej Mannol LONGLIFE 504/507 5W-30 je plně syntetický. Pro motor je tím nejkvalitnějším řešením. Syntetické oleje mají lepší mazací schopnosti i při studených startech a jsou odolné vůči oxidaci. Lépe zvládá i teplotní výkyvy a prodlužuje servisní intervaly.

Olej do motoru by se měl měnit podle servisního intervalu stanoveného výrobcem. Ve většině případů je to jeden rok provozu automobilu nebo najetí 15 tisíc kilometrů.

 

Když se na konci května v rakouském Fürstenfeldu postavila na start svého vůbec prvního maratonu v životě, atletka Škody Plzeň Tereza Hrochová netušila, jak moc jí tenhle závod změní život.Když se na konci května v rakouském Fürstenfeldu postavila na start svého vůbec prvního maratonu v životě, atletka Škody Plzeň Tereza Hrochová netušila, jak moc jí tenhle závod změní život.Cílovou pásku proťala ve výtečném čase 2:29,06, čímž splnila A-limit pro účast na olympijských hrách v Tokiu. Svěřenkyně trenéra Vladimíra Bartůňka navíc zaběhla nejrychlejší ženský čas při maratonském debutu v české i československé historii. „Já jsem od toho nečekala vůbec nic. Trenér říkal, že už s časem za 2:35 by byl spokojený. Nešlo jen o to, že to byl můj první maraton, svoji roli hrál i věk. Holky, s nimiž běhám, jsou starší a věnují se vytrvalostnímu sportu mnohem déle,“ popisovala s odstupem času pětadvacetiletá Tereza Hrochová, držitelka titulu Magistr práv na Právnické fakultě, v rozhovoru pro web behejsrdcem.cz.

Jste českou šampionkou v půlmaratonu, máte spoustu medailí ze závodů do vrchu, na 1500 metrů nebo tři kilometry. Dá se to s maratonem srovnat?
Moc nedá, patnáctistovka i trať na tři kilometry jsou úplně něco jiného, než vytrvalostní sport. S trenérem jsme si v Rakousku řekli, že to prostě zkusím rozběhnout na limit. A že to buď urvu, nebo neurvu.

Která běžecká disciplína je vlastně vaše nejoblíbenější?
Každá je úplně jiná. Nejdéle běhám půlmaraton, už dva roky. Letos jsem poprvé zkusila nejen maraton, ale i desítku, a to na mistrovství republiky a poté v Birminghamu. Nejde říci, kde se cítím nejlépe. Ani vlastně nejde o to, jak se kde cítím, ale záleží hodně na okolnostech. Ale ten maraton, ten už byl hodně dlouhý... (smích).

Přišla na vás během něj nějaká krize?
Běželo si mi překvapivě dobře, což jsem ani nečekala. Na desítce a půlmaratonských závodech se většinou polévám a taky trochu piji. Tady ale dost pršelo, nebylo potřeba se polévat. Běželi jsme šest okruhů, na každém byla občerstvovačka, tam jsem se pokaždé napila. Snažila jsem se úplně vypnout hlavu, ale samozřejmě mi na půlmaratonu projelo hlavou, že jsme teprve v půlce. Nebo když jsem viděla ceduli, že běžíme hodinu a půl, tak jsem si řekla: „Hmm, ještě hodinka, tak to je super.“

Už jste přemýšlela nad tím, jak bude vypadat olympijský závod v Japonsku?
Poběží se v Sapporu a pochopila jsem, že tam by mělo být chladněji než v Tokiu. Běží se 7. srpna, ale o nějakých ambicích nemá cenu se bavit. Pro mě je pořád crazy, že jsem běžela maraton a dostala se na olympiádu. Jen doufám, že tam se mnou pojede i trenér, to je pro mě nejdůležitější. 

Vraťme se do dětství. Věnovala jste se i jiným sportům než atletice?
Dělala jsem spoustu sportů, například orientační běh. Mám koně, takže jsem jezdila i na koni. Od malička jsem byla vedena také k tenisu, který mě ale moc nebavil a k lyžování, které jsem měla vážně ráda.

Když nyní trénujete, jaký je průměrný kilometrový objem za týden?
Záleží na období, jestli se už neladí forma na nějaký závod. V průměru je to ale určitě nad sto kilometrů za týden. Hodně běhám dlouhé běhy a fartleky, což je jedna z metod běžeckého tréninku vytrvalců. Dost se to mění s ohledem na přípravu, ve které jsem. Jiný trénink samozřejmě byl, když jsem běhala 1500 metrů na dráze. Teď jsem musela objem hodně zvýšit.

Jak to máte se stravou, musíte držet speciální diety?
To je u mě trochu problém, jsem hrozně nenažraná. Tři týdny před maratonem po mně trenér chtěl, abych omezila sladká a smažená jídla a lepek. To pro mě bylo trochu utrpení. Ale snažila jsem se to dodržet. Naštěstí maso, které miluji, jsem mohla v podstatě neomezeně.

Minulý rok jste dostudovala práva. Tím se studiem končíte?
Teď studuji Veřejnou správu, což je u nás na fakultě takový podobor práv. Teď s tím hodně bojuji, jak skloubit práci a sport. Potřebuji tři roky koncipienství na plný úvazek. Musela bych to nějak kombinovat s prací na dálku, což asi není úplně ideální. Uvidíme, co bude dál.

Je běh na této úrovni finančně náročný?
Poměrně jo, ono se to nezdá. Letos už jsem byla tři týdny na Kanárech a 10 týdnů v Alpách, takže to fakt naskáče. Plus boty, které nejsou úplně levnou záležitostí, dále k tréninku využíváme horské kolo a cyklotrenažér. Z mého pohledu studenta a vlastně amatéra to drahé je. Mám od oddílu a svazu nějaký budget na přípravu právě na ta soustředění. To jsou peníze, které musím proúčtovat, ale plat jako takový nedostávám. Od školy mám stipendium, které pokrývá část přípravy.

Jakkoliv je obří lavička v centru Plzně kritizována za svou podobu a umístění, nelze odepřít, že jejím autorem je známý umělec Richard Loskot, který svá díla instaluje i v zahraničí. Jak je ale patrné z reakcí lidí, dílo v západočeské metropoli si mezi úspěchy nezapíše.

Rodák z Ústí nad Labem už svá díla instaloval v italském Trentu, Miláně, Monze, ve finském Oslu nebo Helsinkách. Letos v květnu pak zamířil do Plzně, když v prostoru u Americké třídy stloukl obří lavičku. U Plzeňanů ale příliš pochopení se svým posledním výtvorem nenašel.

„Výsledek práce a myšlenek lidí z nějaké neziskovky či úřadu?...platili jsme to všichni, nebo "aktivističtí umělci" ze svého ? pokud jsme to platili všichni, raději bych místo toho 50 laviček tam, kde chybí...,“ stojí v komentáři pod fotkou obří lavičky na Facebooku.

„Umění??? Vizuálním smogem proti vizuálnímu smogu??? Vy jste se zbláznili asi,“ hovoří další komentář z uživatelů sociální sítě. „Podobných zvětšenin laviček už jsem viděl tolik, že tam snad neni ani píď originality. Zezadu je to uplnej hnus,“ uvádí další z lidí.

Naopak kladných komentářů by člověk napočítal na prstech jedné ruky. Je tak více než zjevné, že Richard Loskot, finalista řady uměleckých soutěží, se svým dílem v Plzni doslova naradil do zdi, a Plzeňané už se nemohou dočkat toho, až jeho dílo z města zmizí.