Má Česká republika skutečně moc vysokoškoláků?

Zveřejněno v Názory a komentáře
Od - středa, 27. listopad 2024 08:00
Má Česká republika skutečně moc vysokoškoláků? ilustrační. Foto: pixabay

Z řad starší generace dnes a denně slýcháme, že máme v České republice příliš mnoho vysokoškoláků, že na každém rohu stojí nějaký politolog, sociolog či antropolog a že mladí lidé nechtějí "dělat rukama". Toto paradigma zastávané lidmi zejména důchodového věku však působí bizarně ve chvíli, kdy si tatáž věková skupina konstantně stěžuje, že nemohou sehnat praktického doktora či zubaře nebo že není dostatek míst na středních a základních školách pro jejich vnoučata. Profese jako lékař, zubař, učitel (a celou řadu dalších) samozřejmě dle českého práva nelze vykonávat bez ukončeného vysokoškolského vzdělání v příslušném oboru.

Dáme-li stranou emoce a dojmy, jaký je tedy skutečný stav? Čerstvá data jasně potvrzují následující - dlouhodobé přesvědčení, že se naše republika jenom hemží vysokoškoláky, je naprosto mylné. Situace se sice během let zlepšuje: v roce 2001 bylo v Česku ve věku 25-54 pouze 12 % lidí s dosaženým terciálním vzděláním, v roce 2011 už to bylo 20 % a v roce 2022 číslo dosáhlo hodnoty 30 %.[1] Vezmeme-li však jako referenční hodnotu průměr zemí OECD (nejrelevantnější srovnávací hodnota), jenž v roce 2022 činil téměř 40 %, vidíme propastný rozdíl (cca 10 %) v oblasti vzdělávání třetího stupně mezi námi a zbytkem vyspělého světa.[2] Výmluvy na komunistickou minulost fungují jenom do doby, než se těmto výkřikům nastaví datové zrcadlo - v Polsku činí podíl vysokoškoláků na obyvatele 34 %, na Slovensku 29 %, v Litvě 39 %, v Lotyšsku dokonce 46 %.[3] V naší totalitní minulosti tedy proslulý zakopaný pes neleží.

Není nutné zdůrazňovat, že lidé s terciálním vzděláním (tj. vyšší kvalifikací) pobírají zpravidla vyšší mzdu/plat a vykazují mnohem nižší míru nezaměstnanosti.[4] Tím je jejich vysokoškolské vzdělání výhodné pro stát ve dvou směrech - státní kasa získává na odvodech a daních z jejich (právě díky vzdělání) vyšších příjmů více finančních prostředků a zároveň tito lidé násobně méně zatěžují sociální dávkový systém.

Na závěr asi není nutno dlouze polemizovat o tom, co Česká republika potřebuje do budoucna. Vývoj v celé (světové) ekonomice je již jednoznačně determinován, co do své cesty, pojmy jako digitalizace, robotizace a automatizace. Budoucnost (lépe řečeno abilita býti i nadále konkurenceschopní) leží v oblasti vědy a výzkumu. Jako konkrétní příklad lze uvést, že si Česká republika jako svůj zásadní hospodářský cíl vytyčila masivní rozvoj atomové energie, ať už v podobě "klasických" či nově i modulárních reaktorů. Vše výše uvedené si pro futuro vyžádá značné množství vysokoškolsky vzdělané pracovní síly.

Mgr. Matěj Novák

absolvent Právnické fakulty Univerzity Karlovy

[1] Data Českého statistického úřadu ke konci příslušného roku.

[2] OECD navíc pro ČR udává hodnotu 27 % a nikoli 30 % jako ČSÚ, což rozdíl zvětšuje již na 13 %.

[3] Údaje dostupné z: https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2023_e13bef63-en.

[4] Data např. https://csu.gov.cz/produkty/zamestnanost-a-nezamestnanost-podle-vysledku-vsps-rocni-prumery-2022.