Systém ETS2 navazuje na již existující systém ETS a je zaměřen na emise, které vznikají spalováním paliv v budovách, silniční dopravě a v odvětvích, na které se nevztahuje stávající systém ETS. Dle Evropské unie byla důvodem zavedení druhého systému povolenek ta skutečnost, že nynější klimatické cíle nejsou skrze dosavadní mechanismus naplňovány, pročež byl přijat mechanismus druhý, přísnější. Jako o nepřiznaném cíli se spekuluje o finanční motivaci (zejm. negativní) k přechodu na tzv. zelenou energii.
Smyslem je, aby emise, které vznikají při činnostech shora uvedených a které prokazatelně poškozují životní prostředí, podléhaly povolenkám, které pro jednoduchost můžeme charakterizovat jako daň z emisí. Fungování mechanismu ETS2 je následující. Povolenky jako takové nebudou nakupovány na úrovni jednotlivců (tzn. majitelů nemovitostí či automobilů), ale na úrovni provozovatelů čerpacích stanic a dodavatelů energií, které byly vyrobeny z uhlí a plynu. Tyto subjekty budou nuceny na každou tunu vyrobených emisí CO2 koupit jednu povolenku. Od 1. ledna 2025 již ETS2 funguje v režimu monitorování emisí dodavateli paliv, od 1. ledna 2027 budou emise z paliv již zpoplatněny a bude zahájeno obchodování s emisními povolenkami. Ty totiž budou nakupovány na finančních trzích, nebude tedy direktivně stanovena pevná cena za jednu povolenku.
A to je právě pověstný strašák, kterého se dnes (nejen) čeští politici tolik bojí. Jelikož budou povolenky ve formě finančního produktu na burze, nikdo dnes nemůže s jistotou říci, za kolik se budou povolenky reálně od příštího roku nakupovat. Sice jde o stejný model financování jako u ETS, ale jelikož se nově dotkne vytápění domácností a mobility, má tentokrát vysoce výbušný potenciál. Podle nynějších odhadů půjde o nárusty cen energií a paliv v řádu desítek procent. Proč se povolenky promítnou do cen pro koncové spotřebitele? Odpověď je prostá – dodavatelé paliv a energií tento nový náklad (tzn. cenu povolenky) jednoduše promítnou do svých výsledných cen. Jenže zavedením ETS2 se nezdraží „jenom“ doprava a vytápění. Zvýšení cen dopravy se vždy promítne do celé ekonomiky skrze na toto reagující zvýšení cen zboží a služeb. Jde o stejný efekt, jaký má například skokové zdražení ropy. Česká vláda nyní hledá mezi ostatními členskými státy podporu pro zavedení cenového stropu, který by zabránil spekulacím, které by mohly cenu povolenky vyhnat vysoko nad aktuálně zvažovanou optimální cenovou hladinu 45 EUR za jednu povolenku.
Životní prostředí je klíčové a je nezbytné ho chránit, ale ekonomická recese by byla cenou příliš vysokou a pro mnoho obyvatel neakceptovatelnou, proto si přejme, ať jsou nakonec české snahy úspěšné.
Autor: Matyáš Novák, student GFK Plzeň