Americká je prázdná, okolní ulice přeplněné auty a nervózními řidiči. Není krok zpátky, říká přesto náměstek

Zveřejněno v Z Plzně
Od - pondělí, 30. srpen 2021 16:38
Americká je prázdná, okolní ulice přeplněné auty a nervózními řidiči. Není krok zpátky, říká přesto náměstek foto: M. Osvaldová

Přesně týden uplynul od chvíle, kdy se pro individuální dopravu uzavřela Americká ulice. Prozatímní výsledek? Zejména odpoledne ucpaná „objízdná“ trasa U Trati.

Stalo se přesně to, co očekávali i samotní dopravní policisté. Ti nedoporučovali uzavření části Americké ulice právě kvůli tomu, že kapacitně neobstojí okolní ulice. Jenže město jejich námitky nebralo v potaz, naopak dalo na souhlas jiných odborných skupin, a tak řidiči v exponovaných časech čekají v kolonách. „Potřeboval jsem se dostat z Prokopovy ulice do Husovy. Byl bych tam rychleji pěšky, jenže s sebou táhnu těžší věci,“ vysvětlil nám řidič Petr. Běžně by mu trvala trasa pět minut. "Teď? Asi 25,“ prohodil.

Kromě čekání v kolonách si lidé stěžují i na to, že se nemohou dost dobře dostat na místo, kam potřebují. „Já se třeba kvůli uzavření Americké nemohla dostat z města do Purkyňovky. Docela očistec. Je to nesmysl, Americká propojuje celé město a oni ji zavřou,“ popsala své zkušenosti na sociálních sítích jedna z řidiček.

Vozobule: Kapacitně objízdné trasy stačí, i když řidiči čekají déle

Náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule přiznal problémy na začátku minulého týdne, postupně se ale podle něj situace zlepšila. "Zásadní problémy byly první den, což se dalo očekávat. Lidé si zvykají, leckdy jezdí automaticky a až na místě zjistí, že tudy nemohou. Další dny už to ale bylo čím dál lepší. Doufám, že ani ten nápor, který očekáváme se začátkem školního roku, to nezmění," prohlásil. Kapacitně podle něj ulice U Trati stačí. "Jsou tam určitě prodloužené intervaly, kdy řidiči čekají o něco déle. Ale na tu kapacitu ta komunikace byla projektovaná. Ano, čekání je asi o něco delší, fronta je delší, ale vždy jsme se vešli do pěti minut, kdy nás křižovatka u Belánky propustila dál," podotkl.

Uzavírka měla mimo jiné pomoci trolejbusům, které na Americké nabíraly velké zpoždění. Jenže zatímco linkám, které tudy míří, omezení v dopravě pomůže, dalším tak trochu uškodí. Linky 10, 13 a 14 totiž projíždějí po tzv. objízdné trase, kde se aktuálně tvoří dlouhé kolony. „Nejsme z toho úplně nadšení,“ přiznal nám jeden z řidičů trolejbusů, který z pochopitelných důvodů nechtěl být jmenován. "Ano, bylo nějaké zpoždění zejména na linkách číslo 10, které Prokopovou ulicí projíždí, ale i to se v průběhu dalších dní zlepšilo a výrazné zpoždění nenabíhalo," reagoval Vozobule. Naopak si podle něj dopravní podniky pochvalují průjezd Americkou ulicí, kde se zvýšil komfort pro cestující.

To horší teprve přijde

Pokud vám teď kolony přijdou nesnesitelně dlouhé, pak vězte, že to horší centrum Plzně ještě čeká. A to už za pár dní, kdy se opět vrátí děti do škol a lidé z dovolených, provoz podle všech očekávání zhoustne.

To předvídalo i město, respektive náměstek Vozobule. „Chtěli jsme, aby si lidé zvykli, proto jsme k omezení přistoupili ještě v období prázdnin,“ nastínil už dříve.

Hlídejte si, kdy se bude hrát hokej

Pokud plánujete zamířit autem do centra, zajímejte se, kdy hrají hokejisté Škody Plzeň domácí zápasy. Proč? Jednoduchá odpověď. Pokud šlo o všední dny, pravidelně hodinu před začátkem utkání a hodinu po něm bývala (pokud nebyl pro fanoušky uzavřený stadion z důvodu koronaviru, pozn. red.) fanoušky v autech ucpaná zejména Doudlevecká a Prokopova ulice, tedy hlavní příjezdní trasy k zimnímu stadionu. Teď hrozí, že si fandové svoji cestu ještě protáhnou. "Hokej je 26x do roka, je to specifický problém, kdy prostě dochází v nějaký čas před a po zápase k nějakému vzdutí, které tu bylo i předtím. Myslím si, že se to kvůli Americké významně nezhorší," podotkl Vozobule.

Že řidiči nepřijali omezení zrovna za své, dokazuje i situace z uplynulého víkendu. V momentě, kdy strážníci opustí svá „hlídací“ místa do inkriminovaného úseku, jakoby se nic nezměnilo. Auta proudí Americkou dál. "Předpokládám, že lidé jsou zvyklí dodržovat pravidla. Pravidelnou kontrolou a posléze i represí se budeme snažit situaci narovnat," dodal náměstek.

Město Plzeň investovalo podle Vozobule v minulosti dvě miliardy do toho, aby dokázalo individuální dopravu vymístit. "Není krok zpátky. A to z důvodu, že by se do budoucna situace mohla ještě zhoršovat. Kdyby tehdy zastupitelé nezrušili původní rozhodnutí, že se má Americká zavřít, tak bychom si toho teď nevšimli. To opatření přijít muselo. Kdyby přišlo za pět let, tak by bolelo ještě víc," uzavřel Vozobule.