Vědci z katedry informatiky a výpočetní techniky vyvíjejí systém na pomoc diabetikům

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - čtvrtek, 9. leden 2020 10:23
Tomáš Koutný a Martin Úbl z katedry informatiky a výpočetní techniky Fakulty aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni vyvíjí platformu, která umožňuje vývoj a ověření správné činnosti algoritmů pro řízení inzulínové pumpy diabetických pacientů.
[caption id="attachment_145006" align="alignleft" width="225"] Martin Úbl (vpravo) přebírá ocenění. Foto: ZČU[/caption]

„Na současných algoritmech, které počítají množství inzulínu k doručení do podkoží pacienta, odkud se inzulín vstřebává dál, je stále ještě co vylepšovat. Diabetický pacient se musí snažit udržet si koncentraci glukózy v krvi v určitém rozsahu. Ani moc nízkou, ani moc vysokou. Naším cílem je, aby existovaly algoritmy, které dokáží udržet optimální glykémii diabetika po co nejdelší dobu. Ať už je vytvoříme my, anebo někdo jiný,“ říkají Tomáš Koutný a Martin Úbl.

Na mezinárodní konferenci ICTH'19 získala dvojice ocenění Best Paper Award Konference. Oceněný systém SmartCGMS zaujal tím, že umožňuje mimo jiné provést objektivní počítačový test a porovnávat algoritmy počítající množství inzulínu za identických podmínek, případně provést jejich mnohem hlubší analýzu. Ocenění získali za kvalitu článku a reálný přínos k vývoji systémů, které budou kvalitní, bezpečné a diabetikům ulehčí život od každodenních starostí s jejich nemocí.

Systém SmartCGMS není jen o řízení inzulínové pumpy. Zástupci katedry informatiky a výpočetní techniky s tímto systémem vytvořili také hru Íkaros má diabetes. Na pozadí hry pracuje matematický model, který ovládá svět herní postavy ptáčka Íkara. Úkolem hráče je udržet Íkara co nejblíže stanovené letové hladině – analogii glykémie. Ovládání hry je totiž analogií k ovládání inzulínové pumpy, jednorázovému dodávání inzulínu a příjmu cukrů. Hra má tak vzdělávací potenciál, a to nejen pro děti. „Odezva herní postavy je totiž vypočítána s modelem diabetického pacienta. Ve zrychlené simulaci proto můžeme pozorovat, co s ní udělá vnější podnět – v našem případě jídlo, nastavení pumpy a jednorázové dávky neboli bolusy inzulínu,“ dodávají autoři, kteří se ale téma diabetu chystají pojmout i vážnější formou: „Kromě této hry vyvíjíme i variantu trenažéru, který bude sloužit nově diagnostikovaným diabetikům v rámci úvodního školení, při němž se učí dávkovat inzulín a nastavovat inzulínovou pumpu.“