Aleš Tolar: Parkování elektroaut je v Plzni zadarmo. Nastala už doba tuhle výhodu zrušit?

Zveřejněno v Názory a komentáře
Od - úterý, 19. srpen 2025 07:00
Aleš Tolar: Parkování elektroaut je v Plzni zadarmo. Nastala už doba tuhle výhodu zrušit? Foto: se souhlasem A. Tolara

Majitelům elektroaut a hybridů s nízkou emisní stopou (autům s registrační značku EL …) končí s letošními prázdninami stanovená doba hájení, kdy nemusí ve městě platit parkovné. Na vedení města je nyní rozhodnout, jak s touto výhodou naložit dál.

Je smysluplné a spravedlivé zachovat zvýhodnění majitelů elektroaut před ostatními i nadále, nebo výhodu zrušit?

Na otázku je řada názorů a ani z komise pro dopravu, poradního orgánu rady města, ve kterém jsou zástupci všech politických stran, nevzešla jednoznačná odpověď.

Ještě než se pokusím na otázku odpovědět, podotknu, že ve zvýhodňování majitelů nízkoemisních aut nejsme jako Plzeň zdaleka osamocení. Nějakým způsobem výhodu dává většina větších měst, byť například v Praze bylo naposledy její zachování ožehavým tématem a po diskusi tamní koalice byla prozatímně prodloužena jen o rok (do prosince 2025).

V Plzni byla výjimka schválena už v roce 2020 (tehdy na dobu tří let) a v roce 2023 o dva roky prodloužena právě do 31. srpna 2025.

Argument, proč elektroauta byla od povinnosti platit parkovné omilostněna, je jednak ekologičnost jejich PROVOZU. Záměrně zdůrazňuji „PROVOZU“ a nekomentuji, nakolik je či není ekologická a udržitelná jejich VÝROBA, mnoha odborníky už mnohokrát zpochybněná. Nicméně prospěšnost elektromobility v městském prostředí díky jejím nízkým provozním emisím (výfukovým i hlukovým) je neoddiskutovatelná a je skvělé, že tímto směrem se ubíráme i v dopravě veřejné. Ze stejných důvodů ostatně provoz elektroaut zvýhodňuje i stát například 100% slevou na dálniční známku.

Čím je zvýhodnění elektrických aut v městském prostředí naopak zpochybněno, je skutečnost, že elektroauto svými rozměry zabírá většinou úplně stejný prostor jako auto spalovací. Má-li mít poplatek za parkování v rámci udržitelné městské mobility i regulační funkci a má motivovat řidiče k tomu, aby do určitých částí města automobilem spíš nezajížděli a volili jiný způsob dopravy, především tu veřejnou nebo pěší či kolo, pak by logicky za parkování měli platit i majitelé elektro aut.

V hospodských diskusích na tohle téma pak zaznívá i jeden tak trochu typicky český argument postavený do značné míry na závisti, a to sice, proč by majitel elektroauta neměl za parkování platit, když měl dost peněz na koupi tak drahého auta, tak přece musí mít v peněžence dost i na parkování…

Pominu-li poslední z výše zmíněných argumentů, tak na každém něco je. Rozhodnutí, jak dál naložit se slevou pro elektroauta, tedy opravdu snadné není.

Co říkají čísla?

V Plzni je aktuálně registrováno cca 1300 elektroaut, což je zhruba jedno procento ze všech vozidel. Výskyt elektro aut v zónách zpoplatněného stání je vyšší. Statistika Parkingu Plzeň za měsíc červenec říká, že nejvíce jich parkuje v centrální zóně A, monitorovací auto s kamerami jich zde detekovalo celkem 261, tedy zhruba 13 denně. Můj soukromý průzkum, když se projdu třeba po náměstí Republiky, říká, že elektroaut je někdy více, někdy méně, zatím nejvíc jsem jich napočítal uprostřed všedního dne, kdy na jedno elektroauto připadalo sedm ostatních.

Sečteno a podtrženo - v poměru k celkovému počtu míst zpoplatněného stání je stále elektroaut zanedbatelný počet.

A tím se dostávám k východisku.

Pokud v minulosti předchůdci ve vedení města dospěli k rozhodnutí, že má smysl rozvoji elektromobility napomoci a elektroauto udělat pro držitele výhodnější tím, že bude mít parkování gratis, pak jistě muselo být všem, kdo pro to tehdy zvedli ruku i těm, co si elektroauto koupili, jasné, že jde o opatření dočasné.

Dočasné do chvíle, než bude elektroaut takový počet, že výhoda ztratí opodstatnění. Takový stav ale zatím ani zdaleka nenastal a důvod výjimku kvůli počtu elektroaut rušit tedy také ne.

Proto radě města na jejím jednání 28. srpna předložím návrh výjimku o další dva roky prodloužit.

A podstatný dovětek na závěr: vstřícnost města k elektro autům prosím rozhodně nezaměňovat se vstřícností města k individuální automobilové dopravě jako takové. Před ní, má-li být doprava v Plzni trvale udržitelná, musí mít jednoznačnou prioritu doprava hromadná, cyklistická a pěší. Prosazovat tuhle myšlenku je hrozně těžké, ale mám radost, že v Plzni se to aspoň malými krůčky daří a doufám, že se bude dařit i nadále.

Bc. Aleš Tolar,
náměstek primátora Plzně pro dopravu a životní prostředí za STAN