Pod letištěm, kde má stát gigafactory, jsou dle posudku dutiny po těžbě. Hrozí zpoždění i vícenáklady

Zveřejněno v Plzeňský kraj ZAK
Od - středa, 27. září 2023 07:21
Pod letištěm, kde má stát gigafactory, jsou dle posudku dutiny po těžbě. Hrozí zpoždění i vícenáklady Zdroj: wikipedie

Pod areálem letiště Líně u Plzně, kde zvažuje automobilka Volkswagen (VW) postavit továrnu na baterie do elektroaut, jsou podle posudku dutiny po těžbě kaolinu. Mohou ohrožovat stabilitu povrchu, případná opatření by znamenala další náklady a zpoždění. Uvedla to v Událostech v regionech Česká televize (ČT), která má posudek k dispozici. Státní podnik Diamo ani státní agentura CzechInvest se závěry nesouhlasí. VW pro stavbu takzvané gigafactory za 120 miliard Kč vybírá mezi Polskem, Maďarskem a Líněmi.

Podle soudního znalce Jiřího Růžičky, který je spoluautorem posudku o vlivu těžby, jsou dutiny i pod přistávací plochou, kde má továrna stát. Důvodem je takzvané selské dobývání kaolinu, kterým si místní do 50. let přivydělávali. Nejsou o něm ale žádné záznamy. "Dělali to metodou pokus - omyl," podotkl Růžička. Nájemce letiště i piloti potvrzují, že podloží letiště občas klesne.

Dutiny podle znalce neznamenají, že by v místě nemohla továrna stát. Budou ale potřeba další průzkumy. Bylo by nutné postavit silné základy, které propady překlenou, nebo díry prozkoumat a zaplnit.

Diamo ani CzechInvest se závěry posudku nesouhlasí. "Lokální jednotlivé nálezy na samotné dotčené ploše se týkají pravděpodobně pouze mělké historické selské těžby a nemají na lokalitu žádný významný vliv," sdělila ČT mluvčí Diama Kristýna Hanušová. Podle mluvčího CzechInvestu Davida Hořínka předběžný geologický průzkum nepotvrdil poddolování území. "Vyhodnotil geostatiku podloží jako vhodnou pro realizaci daného záměru," dodal Hořínek.

Stát, který investici VW podporuje, chce v místě postavit strategický podnikatelský park (SPP). Vláda loni v červenci stanovila klíčové stavby v lokalitě a je připravena dát na ně devět miliard korun. Po dohodě s okolními obcemi ale nedávno rozhodla, že se SPP zmenší na 280 hektarů z původních 700. Letecká záchranná služba tam zůstane.

Stavbu gigafactory odmítají aerokluby a piloti využívající fungující záložní armádní plochu, v některých okolních obcích běží petice proti stavbě. Druhý červencový týden začala skupina občanů v Plzni sbírat podpisy pro vyhlášení referenda v krajském městě, jehož vedení zatím gigafactory nechce.