Město Plzeň ve spolupráci s Ministerstvem vnitra ČR, Hasičským záchranným sborem (HZS) ČR Středočeského a Plzeňského kraje a Ředitelstvím silnic a dálnic ČR připravuje memorandum, jehož cílem je zlepšit průjezdnost zásahových vozidel hasičů a zvýšit bezpečnost silničního provozu pomocí moderních dopravních a komunikačních technologií. Uzavření memoranda schválila na svém zasedání Rada města Plzně.
„Díky této spolupráci získáme moderní a funkční řešení, které bude mít přímý dopad na bezpečnost obyvatel, a také dokážeme lépe využívat nové technologie ve prospěch rychlejších zásahů a plynulejší dopravy. Právě tato partnerství považuji pro naše město za klíčová,“ uvedl primátor města Plzně Roman Zarzycký s tím, že cílem projektu je zahájení pilotního provozu varování a preferencí zásahových vozidel HZS na světelných signalizacích v Plzni a bezpečné propojení městských systémů se systémy Ředitelství silnic a dálnic.
Náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Aleš Tolar upozornil, že současná zvuková a světelná výstraha zásahových vozidel má omezený dosah a řidiči na ni často reagují pozdě. „Na vybraných úsecích dálniční a silniční sítě i ve městech je však postupně budována infrastruktura kooperativních inteligentních dopravních systémů (C-ITS), která umožňuje bezpečné a anonymizované varování řidičů i komunikaci mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. Ředitelství silnic a dálnic již tyto systémy provozuje na části své sítě a město Plzeň disponuje světelnými signalizačními zařízeními vhodnými k jejich dalšímu rozšíření,“ informoval.
Memorandum stanoví právní a technický rámec pro sdílení vybraných dat HZS, a to výhradně v okamžiku výjezdu vozidel s aktivním výstražným zařízením. Data budou bezpečně zpracovávána prostřednictvím datového koncentrátoru na infrastruktuře Ministerstva vnitra – generálního ředitelství HZS ČR a přenášena pomocí zabezpečených komunikačních protokolů. Na jejich základě budou vytvářena anonymizovaná varování, která se dostanou k řidičům prostřednictvím systémů C-ITS, portálů ŘSD nebo navigačních aplikací. Pro město Plzeň memorandum navíc umožní vznik datového kanálu pro automatické vyžádání preference na světelných signalizačních zařízeních.
Pilotní provoz systému je plánován na dálnicích D5 (km 0–22), D1 (km 2–21) a na úseku dálnice D0 mezi D5 a D1. Zavedený bude rovněž na komunikacích města Plzně, sjednány jsou dvě trasy (křižovatky) řízené světelnými signalizacemi – Studentská – Na Sudech: K361 (Krašovská), K347 (Žlutická), K317 (Gerská), K333 (Komenského), K318 (Plaská), K325 (Pod Stráží) a Plaská – Lidická: K318 (Studentská), K316 (Majakovského), K315 (Mozartova), K314 (alej Svobody), K305 (Karlovarská).






