Ondřej Vaculík: Po Světu knihy 2025

Zveřejněno v Názory a komentáře
Od - středa, 21. květen 2025 08:00
Ondřej Vaculík: Po Světu knihy 2025 Foto: se souhlasem O. Vaculíka

Mezinárodní knižní veletrh a literární festival se v Praze na bubenečském Výstavišti konal (ve dnech 15. – 18. 5. 2025) už potřicáté. Dříve býval v Průmyslovém paláci, než vyhořel v roce 2008. Ten byl vybudován u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v roce 1891, která byla zahájena přesně před 134 lety – 15. května. Jak se uvádí, byla to tehdy „první montovaná ocelová stavba se sklem“ od architekta Bedřicha Münzbergra a inženýra Františka Prášila. Avšak podobu, kterou jsme znali, stavba získala až při rekonstrukci v letech 1952 - 1954, kdy také místo svatováclavské koruny „zaplála“ na věži rudá hvězda. Protože Průmyslový palác již několikátý rok prochází rekonstrukcí, knižní trh doprovázený autorskými čteními, besedami a jinými doprovodnými programy se koná „všude kolem“, tedy i v improvizovaných stanech, v nichž by za normálních okolností člověk očekával spíše celer a cibuli, než literaturu. Rekonstrukce Paláce by měla být dokončena letošního roku, tak bychom mohli doufat, že to letos v takovém prostředí bylo naposled; podle stupně rozestavěnosti v termín dokončení nevěřím, kéž bych se mýlil. Ačkoli organizátoři dělali, co mohli, některými místy se vzhledem k návalu návštěvníků, zvláště v sobotu odpoledne, jen stěží dalo projít, natož prohlížeti si při tom knihy, jichž jsou tu k mání ale tisíce, takže podle mě krize knižnímu trhu nehrozí. Jak víme, i nejstupidnější kniha si najde svého čtenáře, tedy čtenář si najde ji.

Každoročně je čestným hostem Světa knihy nějaká země, letos to bylo Portugalsko. Proto Svět knihy navštívili kromě velvyslance Portugalska Carlose Oliveira také portugalští spisovatelé a spisovatelky, a Portugalsko se stalo tématem například i českému PEN klubu. Ten měl svůj stan neboli PENklubovnu Jiřího Gruši v blízkosti Maroldova panaroma. Písničkář, spisovatel, básník a cestovatel Jan Burian četl ze své knihy Výlet do Portugalska vzpomínky na Františka Listopada, spisovatele, básníka, esejisty, kritika, překladatele, divadelního a televizního scenáristy a režiséra, jenž po únoru 1948 emigroval do Francie, v roce 1959 se přechýlil do Portugalska, kde jako Jorge Listopad žil a tvořil v Lisabonu až do své smrti ve věku pětadevadesáti let v roce 2017. Jeho pozoruhodné a rozsáhlé dílo výrazně ovlivnilo portugalské kulturní prostředí.

Světlana a Petr Kotykovi (Světlana je učitelka, Petr je spisovatel a historik) představili ve zcela zaplněném „stanu Jiřího Gruši“ svůj cestopisný pořad „Svatojakubskou stezkou z portugalského Viseu do Santiaga de Compostela“, čtyři sta kilometrů dlouhé putování často lidmi opuštěnou krajinou starých civilizací. Zemi vinic a úžasného vína, ale i sucha a vyprahlosti, a tím také požárů. O Portugalcích ale mluvili jako o velmi pohostinných lidech, kteří neztratili důvěru v poctivost turistů - tedy ještě v roce 2013.

Spisovatelka a básnířka Lydie Romanská s Martinou M. Orsi v roli dramatické interpretky četla svou povídku Z Porta na Monsanto s Annou a Manulelem. Atmosféra jako bychom vstoupili do jejich portugalského prostředí a situací.

Také spisovatelka Olga Waló věnovala Portugalsku svou pozornost v povídce „Pocta Portugalsku aneb Starý příběh novýma očima,“ v němž se sedmasedmdesátiletá vnitrozemská autorka trpící mořskou nemocí vyznává ze své celoživotní vášně.

Zdá se mi, že návštěvníci Světa knihy letos věnovali různým čtením a besedám s autory i méně proslulými více pozornosti, než v minulých letech.

Knihy nepatří k nejlevnějšímu tovaru. Dostupné občerstvení ve stáncích je však svou drahotou předčilo. Pokládám to za takové trhovecké parazitování na kultuře, a to zvláště v případě studentů, kteří v pátek dopoledne Svět knihy navštívili se svými učiteli. Jestli má být dvě stě padesát gramů čehosi uklohněného na pánvi + nápoj dražší než kniha v pevné vazbě, tak s prominutím, kde to jsme a jaký to divný svět – literatury?

Svět knihy každoročně povznáší celé Výstaviště, jinak dosti ubohé. Nevzhledně obludné jsou také za Průmyslovým palácem ocelové stavby venkovního amfiteátru s tribunou. A je to paradox: V době, kdy Výstaviště bylo jedním slovem „fučikárnou“, představovalo ztepilými „bruselskými“ pavilony i venkovní úpravou znamenitou úroveň tehdejší moderní architektury, možná nepřekonané. Nyní za průmyslovým palácem, tedy směrem do Stromovky, zůstalo trvalou hodnotou pouze Maroldovo panorama.

Pamatuju si, že úplně na konci „fučikárny“, v jejím nejzazším koutě, odpočívala rezavějící parní lokomotiva z nějaké úzkorozchodné dráhy mládeže. Lomcovali jsme v ní různými pákami, jaká to úžasná atrakce!

Autor: Ondřej Vaculík