Kraj připravil na rok 2020 posílení vlakových i autobusových spojů

Elektrická jednotka RegioPanter

Více kilometrů najezdí v roce 2020 vlaky a autobusy v Plzeňském kraji, které zajišťují základní dopravní obslužnost. Radní kraje odsouhlasili doplnit chybějící školní spoje, dále se vyplní intervaly v místech, kde nejezdil žádný spoj až čtyři minuty. Kromě toho kraj rozhodl o posílení některých přetížených linek. Kraj investuje do doplácení základní dopravní obslužnosti miliardu korun. Slibuje si od toho více cestujících ve veřejné dopravě. Návrh budou ještě schvalovat zastupitelé kraje.

„Zatímco letos si kraj autobusových dopravců objednal celkem 16,28 milionu kilometrů, za které platí přes 486 milionů korun, příští rok by měly autobusy najezdit po kraji 17,3 milionu kilometrů. Kraj to přijde na 568 milionů korun. V případě vlaků je nasmlouvaný počet kilometrů pro letošní rok 5,2 milionu kilometrů a náklady činí 632 milionů. Stát na to přispívá částkou 147 milionů přispěje stát,“ informoval náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN). V příštím roce by měly vlaky po Plzeňském kraji najezdit 5,75 milionu kilometrů za 632 milionů korun, přičemž státní příspěvek na vlaky by měl být 202 milionů.

Takové autobusy budou od příštího roku vozit cestující v Plzeňském kraji.

Cestující se mohou těšit vedle zvýšení počtu ujetých kilometrů také na zlepšení kvality vozového parku u vlaků a zejména pak u autobusů. Zhruba od poloviny roku začne jezdit v kraji nový dopravce, ten vystřídá současného provozovatele ČSAD. Společnost Arriva musí podle dohody s krajem nasadit nové autobusy. Ty nabídnou cestujícím vyšší komfort, elektrické zásuvky a wi-fi připojení. Podobně se zlepší cestování i ve vlacích, které mají mít kotoučové brzdy, látková sedadla s opěrkami a područkami, klimatizaci a nezbytnou součástí jsou rovněž zásuvky a wi-fi.

Kraj chce doplnit školní spoje mezi Sušicí a Klatovy, vyplnit intervaly, kde často nejel spoj několik hodin, například v celém Pošumaví či z Domažlic do Poběžovic. Rychlé spojení ze Sušice do Plzně zajistí na základě požadavku obcí vlaky, které pojedou ráno každou hodinu od 5 do 9 hodin a odpoledne od 12 do 18 hodin. Výrazně se zrychlí přeprava z Klatov do Plzně, vlaky pojedou v hodinovém taktu. Obnovit se má provoz na trati Staňkov – Horšovský Týn v pracovní dny, což zajistí obslužnost Horšovského Týna v případě úplného zrušení komerční linky ČSAD. Nové spoje posílí také přetížené linky mezi Plzní a Rokycany a částečně mezi Plzní a Přešticemi.