Jaká témata žáci nedokážou pochopit, zjišťovali na Západočeské univerzitě

ilustrační foto

Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni spolu se 160 učiteli z celé země definovala kritická témata ve výuce přírodopisu, zeměpisu a fyziky pro 6. třídu a chemie pro 8. a 9. ročník. Tříletý projekt Didaktika – Člověk a příroda A, financovaný EU, má zvýšit odbornost učitelů. Končí letos a do pololetí 2020 vyjde pět monografií pro učitele, které obsahuj výukové moduly s úlohami sloužícími k překlenutí 24 kritických témat. Informovala o tom Klára Vočadlová, vedoucí oddělení geověd centra biologie.

„Jde o témata, které žáci nedokážou pochopit, nebo učitelé přesně neví, jak jim je zprostředkovat, anebo je to nebaví,“ uvedla. Odborníci zpracovali 24 témat, další desítky mají v zásobě. Projekt, na nějž šlo 40 milionů korun z operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, by měl pokračovat v příštích letech. Fakulta už žádost podala.

Mezi těžko pochopitelná témata patří podle studie hustota, elektromagnetické pole, hydrostatický tlak, Archimédův zákon, buňky, mikroorganismy, fotosyntéza, výpočty chemických rovnic, časová pásma, zeměpisné souřadnice, práce s mapou. „Řada míst byla kritická kvůli aparátu z matematiky a fyziky, který děti probírají až později. Třeba cirkulace atmosféry, kdy potřebují něco vědět o tlaku vzduchu. K látce o vzniku života pak základní znalosti organické chemie,“ řekla Vočadlová. Problémem je i abstrakce, když děti nechápou reálné aplikace, a tak se to nechtějí učit. Učitelé také navrhli interdisciplinární propojení. „Vzniklá sada úloh, má zároveň zvýšit motivaci žáků a nabízet jim výuku, která by je bavila,“ uvedla Vočadlová.

Na projektu spolupracovalo 120 učitelů přírodovědných předmětů ze 74 škol z 12 krajů, přes 40 akademiků ze čtyř vysokých škol (kromě ZČU z Olomouce, Ústí nad Labem a Hradce Králové) a pracovníci science center v Liberci a Ostravě. Zúčastněné školy už mají podle děkana Pavla Mentlíka výsledky k dispozici a část z nich už je zařadila do výuky. Výsledky se ověřovaly akčním výzkumem a vznikly ověřené postupy.

„Pro učitele je důležité, že má kvalitní materiál ověřený v praxi jinými učiteli s žáky,“ uvedl Mentlík.

čtk