Dálková výuka v kraji funguje. Podle rodičů je ale těžší udržet disciplínu dětí

ilustrační foto

Dálková výuka pomocí komunikačních technologií funguje v době koronavirové pandemie na valné většině všech typů škol v Plzeňském kraji. Pro žáky není problém se takto vzdělávat, na učitele to ale klade vyšší nároky a vyžaduje to větší přípravu. Rodiče také uvedli, že je stále těžší udržet disciplínu dětí.

„Zafungovala nesmírná solidarita učitelů. Sdílejí, pomáhají si, radí si. To, že by děti musely něco vyplňovat na internetu, už ustoupilo spíš těm interaktivním formám,“ řekla náměstkyně hejtmana Ivana Bartošová. Kontakt a zpětná vazba podle ní fungují, i když výuku na dálku lze často zajišťovat jen v menších skupinkách třeba po šesti.

„Pro část pedagogů (plzeňských základních škol) je to nový rozměr. Hodiny jsou velmi pestré. Někteří natáčejí videa, kde přibližují novou látku a zašlou odkaz, aby si jej každý žák mohl přehrát,“ řekla radní pro školství Lucie Kantorová. Učitelé zpracovávají elektronické pracovní listy, posílají prezentace či odkazy na články a videa.

„Chodím do školky. Je nás tam málo, ale učitelky jsou fajn. Dělám tam úlohy ze školy a hraju si. Jsem rád, že od úterý můžu hrát venku tenis,“ uvedl devítiletý Jáchym z Plzně. Mateřských škol pro děti od tří do deseti let je v kraji otevřeno 12 a dalších deset je v záloze. Jsou především pro děti zdravotníků, pracovníků integrovaného záchranného systému a sociálních služeb.

Střední školy jsou podle dotazníkového šetření, které provedl krajský odbor školství, se způsobem distančního vzdělávání spokojeny z 95 procent. „Ředitelé se snaží koordinovat výuku hlavně sjednocováním komunikačních kanálů, nejvíce se osvědčily aplikace Google Classroom a Microsoft Teams,“ řekla mluvčí kraje Alena Marešová. Kraj sestavil tým pedagogů, kteří nabízejí metodickou pomoc, například s vytvářením třídy, zadáváním dotazníků, testů, úloh a pořádáním videokonferencí. Seznam je na webu a pomoc může využít každá škola.

„Online vzdělávání sice funguje bez větších problémů, ale učitelům i žákům chybí osobní setkávání,“ řekla mluvčí. Hodně jsou tedy využívány videokonferenční systémy.

„Úkolů máme hodně, hlavně k samostudiu,“ řekl 18letý Tadeáš, student gymnázia z Plzně. Soukromé Gymnázium Františka Křižíka v Plzni a kraj organizují už druhý týden on-line vzdělávání s krátkými videi s průřezovými tématy. Zapojily učitele, Techmanii, krajské centrum vzdělávání, divadlo Alfa, zoo a další.

Podle oslovených učitelů a studentů Západočeské univerzity v Plzni se daří držet tempo jako při běžné kontaktní výuce. Využívají se videopřednášky a videohovory. Fakulta pedagogická teď osloví studenty s dotazníkem, jak výuku vylepšit. „Máme videopřednášky, během nichž můžeme dotazy psát do chatu. Prezentace si pak můžeme stáhnout. V některých předmětech využíváme aplikaci Google Classroom, jejímž prostřednictvím dostáváme materiály, úkoly a můžeme komunikovat s vyučujícím,“ řekla studentka elektrotechniky Veronika Lukavská.

„E-learning jsme využívali už dříve. V některých předmětech dostáváme úkoly a máme telefonické konzultace v daném čase. Jinde dostáváme látku e-mailem průběžně týden po týdnu, jako bychom ji probírali v běžné výuce,“ řekl Štěpán Taušek z fakulty ekonomické. Vedoucí katedry němčiny Michaela Voltrová využívá platformu Microsoft Teams a učí stejně jako při kontaktní výuce. „Používám materiály, které mám připravené, a zařazuji i skupinovou práci, kdy studenti pracují po stanovenou dobu v rámci jednotlivých chatů, poté se všichni sejdeme do společného chatu a studenti prezentují, k čemu dospěli,“ popsala.

čtk