×

Varování

JUser: :_load: Nelze nahrát uživatele s ID: 10019

Zaměstnanci už jsou vyčerpaní. Věřili jsme v normální rok 2022, neskrývají ředitelé pobytových sociálních služeb

Zveřejněno v Z Plzně
Od - středa, 2. únor 2022 12:15
Zaměstnanci už jsou vyčerpaní. Věřili jsme v normální rok 2022, neskrývají ředitelé pobytových sociálních služeb Ilustrační. Zdroj foto: Senior residence Terasy

Dvanáct hodin denně s respirátorem, v rukavicích, bezohledné návštěvy, fyzické vyčerpání, extrémní psychická zátěž, každodenní emoční zatížení a nutnost reagovat ze dne na den na měnící se stav. To všechno zažívají už dva roky zaměstnanci plzeňských organizací, zejména pobytových sociálních služeb. Loňské léto jim dalo krátký prostor se nadechnout, ale podzim ukázal, že covidová doba nekončí. "Doufali jsme, že v roce 2022 už bude situace normální, těšíme se, že budeme moci normálně žít," přiznávají ředitelé plzeňských pobytových sociálních zařízení.

„Doba je velmi náročná, i když se zatím držíme. Dvanáct hodin s respirátorem, v rukavicích a dezinfekcí v kapse. K tomu některé bezohledné návštěvy našich klientů, které se dohadují, že nám nemusí dokazovat svou bezinfekčnost, že nemáme právo se na to ptát. Respirátor sundají hned za dveřmi pokoje a jsou přesvědčeni, že tak je to správně. Dokola stále vysvětlujeme, že pouze chráníme jejich blízké, kteří jsou už druhý rok zavření, jsou bez výletů, bez návštěv divadla, kina, zoo. Moc nám to chybí a těšíme se na dny, kdy budeme moci zase normálně žít,“ uvedla Bohumila Hajšmanová, ředitelka organizace Domovinka – sociální služby.

Obdobně mluví i ředitelka domova Senior residence Terasy Milada Brašnová „Všichni zaměstnanci jsou už fyzicky, ale hlavně psychicky vyčerpaní, nežijí normální vlastní životy, protože nikam už dva roky nechodí, pouze domov – práce, aby eliminovali případné rizikové kontakty a chránili seniory, o které pečují. Mnozí příbuzní však nechápou situaci a svoje vlastní nejbližší ohrožují, protože při vzájemném kontaktu nedodržují všechna opatření, což vede bohužel k uzavření domova pro návštěvy," uvedla. Sama prý považuje za nesystémové, aby se zaměstnanci testovali na vlastní náklady. "To v současnosti činíme, abychom udělali vše, co je možné pro ochranu nejzranitelnější skupiny obyvatel,“ popsala Brašnová.

Ředitel Městské charity v Plzni Pavel Janouškovec přiznal, že se stejně jako všichni zaměstnanci cítí unaveně, ale snad vyrovnaně. "Současná situace mne naprosto přesahuje, tak se každý den, jako katolík, modlím k Bohu, aby přišlo do práce tolik lidí, které potřebujeme k alespoň nouzovému zajištění námi provozovaných sociálních služeb. Zatím jsem byl vyslyšen,“ podotkl.

Podle ředitele Diecézní charity Plzeň Jiřího Lodra je dnešní doba nesmírně náročná dialogem o ochraně zájmů uživatelů služeb. "Na druhé straně je to dialog v týmu zaměstnanců, který prožívá velmi těžké chvíle. Nekončící dialog a podpora všech, otázka zajištění nezbytných potřeb, včetně zdrojů – to je náš denní chléb. Prožili jsme Tříkrálovou sbírku a já tak měl možnost načerpat sílu s mým týmem v jiné rovině než pečující," dodal.