Ve zdravém těle, zdravý duch! Tímto heslem se řídí studenti i zaměstnanci Fakulty zdravotnických studií ZČU v Plzni

Zveřejněno v Zdraví & Lifestyle
Od - sobota, 5. červen 2021 14:06
Ve zdravém těle, zdravý duch! Tímto heslem se řídí studenti i zaměstnanci Fakulty zdravotnických studií ZČU v Plzni Foto: FZS Plzeň

Lepší než nemoci léčit, je jim předcházet aneb prevence nade vše. Potvrzují to i odborníci z Fakulty zdravotnických studií (FZS). Z faktorů ovlivňujících naše zdraví patří životní styl mezi ty nejdůležitější. Proto i pouhá změna stravovacích návyků, zařazení pohybové aktivity, spánkového rytmu a prostředí, ve kterém se pohybujeme, může výrazně pomoci snížit riziko civilizačních onemocnění, jako jsou obezita, srdečně-cévní onemocnění, cukrovka nebo třeba nádorová onemocnění.

WhatsApp Image 2021 05 21 at 20.52.50Fakulta zdravotnických studií se v rámci kurzů a osvěty studentů i veřejnosti věnuje zdravému životnímu stylu jako základu dobrého zdraví systematicky. V současné době, kdy většina lidí tráví hodně času u počítače při online výuce nebo  home ofice, nezapomíná fakulta na důležitost pohybu. Během loňského podzimu a letos na jaře se fakulta zapojila do univerzitní výzvy Vytrvalec měsíce, kterou díky výkonům svých studentů a zaměstnanců v rámci fakult ZČU dokonce vyhrála.

Dalším projektem, do kterého se Fakulta zdravotnických studií zapojila, byl květnový Běh pro paměť národa. Tento virtuální běh se běžel mezi 20. až 23. květnem. Start a cíl běhu byl u Ranče Šídlovák v Plzni Bolevci a trasa vedla lesy kolem Boleveckých rybníků. ,,Fakultě zdravotnických studií, která vyrazila na trať plzeňského běhu společně, moc děkujeme za jejich podporu!“ říká Michaela Šímová, produkční Běhu pro Paměť národa. 

Fakulta přispěla do sbírky Paměť národa, která zachycuje životní příběhy pamětníků 20. století pro další generace.

Sbírku Paměť národa buduje nadace Post Bellum společně s Českým rozhlasem a Ústavem pro studium totalitních režimů. V Paměti národa je uloženo přes 10 000 jmen pamětníků, kteří prožili dramatické momenty 20. století. ,,Natáčíme vyprávění válečných veteránů, lidí, kteří přežili holocaust, odbojářů, politických vězňů, disidentů, ale i představitelů tehdejší moci – agentů StB či KGB, politických funkcionářů a podobně. Zaznamenané příběhy jsou dostupné na internetu v archivu Paměti národa, vyprávíme je dál v rozhlasových či televizních dokumentech, na výstavách či v knihách. Díky tomuto daru budeme moci vyzpovídat další pamětníky a zachovat vzpomínky na 20. století,“ vysvětluje ředitelka pobočky Paměť národa Plzeňský kraj Markéta Čekanová. 

WhatsApp Image 2021 05 21 at 20.53.13Další projekt, do kterého se FZS zapojila, byl běh pro MIMINKA DO DLANĚ! Běželo se v neděli 2. května a organizátorem akce byl fakultní partner, nestátní nezisková organizace Nedoklubko, z.s.

 ,,V rámci projektu MIMINKA DO DLANĚ pořádáme charitativní běhy s cílem upozornit na problematiku předčasného porodu. Chceme vyzdvihnout špičkovou úroveň české neonatologie a finančně podpořit konkrétní neonatologická oddělení, která o předčasně narozená miminka pečují,“ vysvětluje Lucie Žáčková, výkonná ředitelka spolku Neodklubko. ,,Také chceme podpořit rodiče, kteří tráví aktuálně s dětmi čas na neonatologickém oddělení a vzkázat jim, že v tom nejsou sami,“ dodává. 

Cílem akce bylo spojit se, užít si hezký a smysluplný den, ukázat dětem, že i takto se dá pomáhat. A samozřejmě obdarovat novorozenecké oddělení tím, co aktuálně nejvíce potřebují. Startovné putovalo na podporu konkrétního neonatologického oddělení, kde o miminka do dlaně s láskou pečují.

Výzva na závěr: Hýbejte se i jen tak! Vhodná pohybová aktivita pomáhá dosáhnout přiměřené tělesné hmotnosti, zrychluje spalování tuků a zpevňuje svalstvo. Pohyb také odbourává stres, zlepšuje celkovou kondici a umožňuje zachování obratnosti a pohyblivosti do vyššího věku. Ti, kteří nejsou zvyklí sportovat, by měli zpočátku alespoň omezit používání dopravních prostředků a minimálně 30 minut denně věnovat mírné tělesné aktivitě, například chůzi nebo práci na zahradě. Intenzitu pohybové aktivity je dobré postupně navyšovat. Odměnou vám bude lepší zdraví. Přesně podle hesla: Ve zdravém těle zdravý duch!

Autor: Markéta Hallová