Plzeňský kraj spustil službu infolinky s přepisem hovoru pro neslyšící

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - pátek, 17. duben 2020 11:31
senior ilustrační foto / pixabay.com

Službu, která usnadní telefonickou komunikaci osobám s postižením sluchu, nedoslýchavým, seniorům a případně cizincům, kteří preferují psanou formu projevu, spustil ve čtvrtek Plzeňský kraj.

Nově poskytovaná služba umožňuje online přepis telefonního hovoru. Volající tak má možnost sledovat přepis hovoru přímo na webových stránkách Plzeňského kraje. Tato služba je označena mezinárodním symbolem pro neslyšící a bude aktivní minimálně do 31. 7. 2020 z důvodu realizovaných opatření v souvislosti s ochranou proti rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem. Službu online doslovného přepisu zavádí krajský úřad ke své hlavní infolince +420 377 195 111.

Tato služba využívá simultánní přepis mluvené řeči a je určena hlavně lidem, kteří jsou nedoslýchaví nebo ohluchlí a lidem, kteří jsou schopni komunikovat v českém jazyce. Služba funguje prostřednictvím společnosti Transkript Online s.r.o.

"Osoby se sluchovým postižením nechtějí používat redukovanou, zjednodušenou řeč. Chtějí skutečně vidět doslovně, co jim druhá strana hovoru říká. Velmi početnou skupinou, která efektivně využije tuto službu, jsou také senioři, kteří mnohdy mívají věkem získanou nedoslýchavost a tuto službu využijí také cizinci, kteří mají částečnou znalost češtiny," uvedl za společnost Zdeněk Bumbálek.

Na webu Plzeňského kraje klient vyhledá odkaz infolinky s logem pro neslyšící, který je umístěn ve spodní části webu u dalších kontaktů, vedle ikonky facebooku a kanálu youtube "Infolinka s online přepisem pro osoby s postižením sluchu". Po jeho rozkliknutí napíše do políčka své telefonní číslo a potvrdí tlačítko "Zavolejte mi". Po přijmutí příchozího hovoru vyčká na písemný pokyn přepisovatele, že může začít mluvit. Tento pokyn se mu zobrazí v okně pro přepis. Poté, co se přepisovatel spojí s operátorem infolinky, sdělí mu, že volá klient, který bude využívat službu přepisu řeči, proto může z důvodu čtení textu docházet k nepatrnému zpoždění v jeho reakcích. Samotný rozhovor mezi klientem a operátorem již probíhá zcela standardně, přepis řeči operátora sleduje klient po celou dobu hovoru na webové stránce.