„Návrat Verdiho Trubadúra na scénu Velkého divadla představuje mimořádnou uměleckou událost, která propojuje sílu klasického díla s osobitou a hluboce promyšlenou inscenační vizí. Režijní přístup Michala Lieberzeita v kombinaci s hudebním vedením Jiřího Štrunce nabízí jedinečné ztvárnění díla, v němž se setkává emocionální intenzita s precizním psychologickým ztvárněním ústředních postav. Premiéra zároveň vzdává hold výjimečné osobnosti Inge Švandové-Koutecké, jejíž odkaz zůstává nedílnou součástí plzeňské i české operní historie a také důstojným potvrzením živé a tvůrčí kontinuity operního umění v Plzni,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Verdiho opera z roku 1853 vtahuje diváky do dramatického příběhu zasazeného do středověkého Španělska, kde o srdce krásné Leonory soupeří dva muži – trubadúr Manrico a hrabě Luna. Jejich vášnivý konflikt však odhalí temné rodinné tajemství: oba muže pojí víc, než tuší. Na pozadí žárlivosti a konfliktu stojí pomsta tajemné cikánky Azuceny, jejíž minulost tragicky ovlivní osudy všech. Výsledkem je strhující drama, v němž láska vede k záhubě.
Právě motivy spalující lásky, pomsty, viny a odplaty se stávají středobodem nové inscenace, která sleduje příběh Leonory jako cestu ženy čelící svým vnitřním démonům. Zásadní inspirací pro režiséra byla původní divadelní hra Antonia Garcíi Gutiérreze s názvem El Trovadore, z níž libreto vychází. „Místo výkladu jednotlivých scén jsem se zaměřil na psychologický nadhled a přesah sdělení hry jako takové,“ řekl Michal Lieberzeit, který Leonořin příběh vnímá jako cestu duše hledající pochopení a smíření se svou bolestí. „V naší inscenaci se vše odehrává v jejích představách – na pomezí snu, vzpomínky a pokání,“ doplnil. Leonora se v příběhu obětuje pro lásku, režie Michala Lieberzeita ale klade otázku, zda je tato oběť skutečně nutná. „Co když její oběť není vznešeným činem, ale chybou?“ ptá se ve své inscenaci režisér, jenž věří, že právě tento motiv může silně oslovit i dnešní diváky.
Leonoru ztvární Ivana Veberová nebo Lívia Obručník Vénosová, záhadnou cikánku Azucenu Jana Foff Tetourová či Kateřina Jalovcová. O Leonořinu lásku budou bojovat jako Manrico Paolo Lardizzone či Mickael Spadaccini a Martin Bárta nebo Svatopluk Sem v roli hraběte Luny.
Vizuální stránka inscenace, na níž se podíleli scénograf Daniel Dvořák, kostýmní výtvarnice Dana Haklová a autor projekcí Ondřej Brýna, propojuje historické i moderní prvky do snového, emociálně laděného světa, jenž reflektuje proměnlivost lidské psychiky. „Chtěli jsme podtrhnout psychologickou rovinu příběhu a dát vyniknout Verdiho hudbě, která dodnes uchvacuje svou silou,“ uzavřel Michal Lieberzeit.
Nové nastudování Verdiho Trubadúra je věnováno památce významné režisérky Inge Švandové-Koutecké, která Plzeň obohatila mnoha legendárními operními inscenacemi. Od premiéry Trubadúra do konce května bude ve Foyer Vendelína Budila k vidění výstava scénických návrhů jejího manžela Vlastimila Kouteckého.
Premiéra skvělé Verdiho opery začne 26. 4. v 19:00. O půl hodiny dříve se koná lektorský úvod ve Foyer Vendelína Budila. Nejbližší další představení mohou diváci vidět 29. 4. v 19:00.