Jaké novinky čekají řidiče v roce 2024?

Zveřejněno v Doprava
Od - čtvrtek, 28. prosinec 2023 13:03
Jaké novinky čekají řidiče v roce 2024? Ilustrační foto: Peggy Kýrová

V závěru roku některé firmy spojují firemní večírky se školením řidičů, aby se seznámili s novinkami v dopravě a připomněli si některé důležité zásady. A na co se tedy mají účastníci silničního provozu v příštím roce připravit?

Novinkou je možnost získání řidičského oprávnění skupiny B od 17 let, řidič mladší 18 let však smí řídit auto jen s mentorem. Mentor musí mít řidičský průkaz minimálně 10 let a posledních 5 let nesmí přijít o žádný bod. Mentor nesmí vykonávat dohled pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky a v případě, že je to žádáno, se musí podrobit testu na alkohol či drogy. Za řízení však odpovědný není, odpovědnost je plně v rukou sedmnáctiletého řidiče. Pokud sedmnáctiletý řídí auto bez mentora, o svůj řidičák přijde. Mentoři mohou být maximálně čtyři a musí být zapsaní v registru řidičů. Pokud řidič ve lhůtě do 2 let od získání řidičského průkazu spáchá trestný čin, dopustí se přestupku hodnoceného 6 body nebo přijde o ŘP v souvislosti s trestným činem nebo přestupkem, musí do 3 měsíců absolvovat dopravně psychologický pohovor a školení začínajících řidičů (5 hodin v autoškole).

Řízení provozu může nyní vykonávat i celní správa. Dosud to byla pouze PČR, vojenská policie, městská policie a hasiči, pokud přijeli jako první k dopravní nehodě.

Do skupiny B nově patří i některá vozidla nad 3,5 tuny. Nejvyšší povolená hmotnost vozidla je 4250 kilogramů, vozidlo je určeno k přepravě nákladu, je bez přípojného vozidla a alespoň částečně je k pohonu použita elektřina, vodík, CNG nebo LPG.

Do povinné výbavy vozidla patří lékárnička, u které však už nemusíte sledovat, zda není „prošlá“, výstražný trojúhelník, reflexní vesta pro řidiče, formulář Záznam o dopravní nehodě, rezerva (nebo sada na opravu), hever a klíč na kola. Nemusíte již s sebou vozit náhradní žárovky a pojistky. Povinnou výbavu smí kontrolovat pouze PČR a STK.

A na co by účastníci silničního provozu měli dbát?

Dodržování bezpečné vzdálenosti za vpředu jedoucím vozidlem. Bezpečná vzdálenost je vaše rychlost děleno dvěma v metrech, minimálně však 50 metrů. Jedete-li tedy rychlostí 100 km/hod a méně, vzdálenost musí být 50 metrů, jedete-li rychleji, vzdálenost se prodlužuje. Například při rychlosti 120 km/hod by vaše vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem měla být 60 metrů. Dodržování bezpečné vzdálenosti stejně jako nejvyšší povolené rychlosti policie hlídá již i pomocí dronů. Vzdálenost 50 metrů vám na silnicích ukazují bílé patníky.

Dodržování nejvyšší povolené rychlosti. Pojďme si ji připomenout:
20 km/hod v pěší a obytné zóně
30 km/hod v cyklistické zóně a na železničním přejezdu bez signalizace (zpomalit na třicítku musíte už 50 metrů před přejezdem)
50 km/hod v obci a také při nazutí sněhových řetězů
60 km/hod při tažení jiného vozidla na laně nebo na tyči (tažené vozidlo musí mít za zadním oknem výstražný trojúhelník)
90 km/hod osobní automobil, autobus a vozidla do 3,5 t mimo obec
110 km/hod na silnici pro motorová vozidla
130 km/hod na dálnici (na některých úsecích bude nově povolena rychlost 150 km/hod)
Rychlost může měřit PČR a na katastru obce i městská policie.

Přednost v jízdě. Zde se chybuje zejména na kruhových objezdech s více jízdními pruhy. Přednost má vždy vozidlo, které již po kruhovém objezdu jede. Například na kruhovém objezdu na Nové Hospodě v Plzni vozidlo vjíždějící na kruhový objezd v pravém pruhu musí dát přednost i vozidlu, které po kruhovém objezdu jede a vjíždí do pravého pruhu, aby "kruhák" opustilo! V tom se zde často chybuje. Pravý pruh na kruhovém objezdu není průběžný.

Při odbočování je řidič povinen dávat včas znamení o změně směru jízdy. „Blinkr“ musí mít zapnutý, i když stojí před křižovatkou na červenou! Nikoliv tedy až když se rozjíždí, nebo, jak je dnes u některých řidičů zvykem, až v momentě, kdy už točí volantem.

Velké problémy působí také značně rozšířený mýtus o absolutní přednosti chodců na přechodu. Přechod pro chodce označuje vodorovná značka V7a, nebo-li „zebra“, zatímco značka V7b označuje pouze místo pro přecházení. Zde chodec žádnou přednost nemá, přednost má vždy vozidlo.
Ovšem ani na přechodu pro chodce nemá chodec absolutní přednost.
Co nám říká vyhláška o přecházení vozovky?
Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou "Přechod pro chodce", "Podchod nebo nadchod", musí chodec přecházet jen na těchto místech.
Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose (nikoliv šikmo, jak to mnohdy v provozu vidíme!). Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.
Jakmile vstoupí chodec na přechod pro chodce nebo na vozovku, nesmí se tam bezdůvodně zastavovat nebo zdržovat. Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku, přijíždějí-li vozidla s právem přednostní jízdy; nachází-li se na přechodu pro chodce nebo na vozovce, musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí těchto vozidel.
Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.
Chodec musí dát vždy přednost tramvaji.

Také cyklisté jsou účastníky silničního provozu a musí dodržovat vyhlášku.
Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.
Na pozemní komunikaci se na jízdním kole jezdí při pravém okraji vozovky; nejsou-li tím ohrožováni ani omezováni chodci, smí se jet po pravé krajnici. Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka!
Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.
Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy!
Před vjezdem na přejezd pro cyklisty (značka V8a) se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, cyklista smí přejíždět vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

Fotogalerie