Hraniční obce na Tachovsku chtějí omezit kamiony. Zkracují si tu cestu, tvrdí!

Zveřejněno v Plzeňský kraj ZAK
Od - čtvrtek, 16. březen 2023 08:30
Hraniční obce na Tachovsku chtějí omezit kamiony. Zkracují si tu cestu, tvrdí! ilustrační. Foto: pixabay

Nárůst hustoty tranzitní nákladní dopravy komplikuje život obyvatelům obcí Broumov a Zadní Chodov na Tachovsku těsně u hranic. Kamiony do Německa nejedou po dálnici D5 na hraniční přechod Rozvadov, ale sjedou na silnici I/21, kde se neplatí mýto. Obce prosazují peticí buď zavedení mýtného na této silnici nebo zákaz průjezdu vozů nad 12 tun po krajské silnici II/201, která vede na hraniční přechod Broumov/Mähring. Spousta vozů si zkracuje cestu přes Broumov, řekl starosta Petr Kříž (Občané Broumova 2022). Kraj zákazové značky odmítl, ale slíbil, že žádost obcí o zpoplatnění I/21 předá ministerstvu dopravy.

"Doprava je opravdu neúnosná, zhruba 45.000 vozidel měsíčně, z toho přes 7000 kamionů, téměř 250 denně," řekl Kříž. Poukázal na to, že úzká silnice druhé třídy v bývalém hraničním pásmu na takový provoz nebyla projektovaná. Kamiony, hlavně z Moravy a z Domažlicka, hojně směřují do bavorského Tirschenreuthu, kde je velký dřevokombinát. Podle Kříže hustota dopravy stále roste, je to přitom hlavně těžká doprava - se dřevem, štěpkou a kontejnery.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Pavla Čížka (STAN) se kraj snaží silnici II/201 častěji opravovat. "To je jediné, co teď můžeme udělat, protože kdybychom někde omezili průjezd nákladních vozidel, tak se zase musíme domluvit s jinými obcemi, kudy budou ty kamiony jezdit. A obce musí souhlasit s náhradní trasou," řekl.

Náměstek hejtmana a starosta Stříbra Martin Záhoř (ANO) dodal, že stejně sjíždějí kamiony z D5 kvůli mýtu v Benešovicích na Tachovsku a míří přes Kladruby dál. "Starostka Kladrub je chtěla omezit značkami, ale v té chvíli řešíme jiné obce, kudy to budou nákladní vozy objíždět," uvedl.

K možnosti mýta na I/21 Čížek uvedl, že kraj je rád, že se mu podařilo prosadit mýto na silnicích I. třídy z Plzně na České Budějovice, Domažlice a Klatovy a na úseku Klatovy - Horažďovice "Do budoucna by to mělo vyřešit elektronické mýto. Kamiony by směly jezdit jen po silnicích první třídy a na vybraných 'dvojkách'. Slovensko už to má," uvedl. Slíbil ovšem, že požadavek obcí na zpoplatnění I/21 předloží ministerstvu dopravy, které jednou za čas aktualizuje přehled zpoplatněných úseků. Kříž uvedl, že se starostkou Zadního Chodova žádost připraví.

čtk