Dálniční tunel Valík určuje nové trendy v osvětlení pro celou ČR

Tunel Valík má unikátní systém osvětlení. Foto Signify

Zvýšit rychlostní limit v tunelu Valík na dálnici D5 ze stávajících 80 na 100 km/h umožnila instalace zcela nového systému a standardu pro osvětlení tunelů v České republice. Valík u Plzně se tak stal prvním tunelem v České republice, ve kterém je možné jet stokilometrovou rychlostí. Společně s modernizací osvětlovací soustavy bylo cílem projektu snížit také spotřebu energie.

Osvětlení v tunelu Valík. Foto: Signify

S přípravou na osazení nového osvětlení tunelu se začalo na konci června 2019, práce se podařilo dokončit v závěru srpna. „V první řadě šlo o náhradu dosluhujícího osvětlení za vysoce kvalitní LED náhradu, zlepšení viditelnosti a celkové bezpečnosti. Společně s tím však bylo cílem také snížit spotřebu energie a provozní náklady, spočítat náklady na provoz na dalších deset let a prodloužit životnost osvětlení tunelu minimálně na dalších 15 let,“ informovala Natálie Smoljaková mluvčí společnosti Signify, která osvětlení realizovala.

V dálničním tunelu Valík lze jezdit stovkou. Foto: Signify

Součástí instalace od Signify nebylo pouhé osvětlení jízdních pruhů tunelu, ale celková koncepce zahrnující hlavní osvětlení, jeho inteligentní řízení a vodicí osvětlení. „Adaptační osvětlení pomáhá v orientaci řidiče při vjezdu do tunelu, jeho intenzita se automaticky mění v závislosti na intenzitě venkovního světla a usnadňuje tak plynulý i bezpečnější provoz. Řídicí systém nastavuje požadovanou intenzitu podle speciálních jasových kamer monitorujících tunelové portály v obou směrech,“ vysvětlila mluvčí Smoljaková.

Tunel Valík funguje od října roku 2006. Foto: Signify

Tunel Valík se nachází na dálnici D5 a slouží jako obchvat Plzně. Celková délka tunelu je 380 metrů, do provozu byl poprvé uveden 6. října 2006 a každý den jím projede až 20 tisíc vozidel. Jedná se o ražený tunel pod kopcem Valík se dvěma tubusy. V každém směru se nachází dva jízdní a jeden odstavný pruh.