Chladnější zima napáchala velké škody na silnicích

Zveřejněno v Atraktivní zprávy
Od - pátek, 30. duben 2021 09:23
oprava silnice, rekonstrukce ilustrační foto / plzen.cz

Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) zaznamenala po zimě velké škody na silnicích. Hodně mrazivých dnů a časté střídání teplot na nich způsobily výtluky. Nejhůře zasažených je téměř 40 kilometrů silnic třetí třídy, jichž spravuje kraj nejvíc, asi 3100 kilometrů. Kraj teď řeší, kde získá peníze na opravy, protože je těžké někde brát, řekl náměstek pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Zima byla nejtěžší za pět let, náklady na údržbu se meziročně zvedly o 40 procent.

"Muselo se často vyjíždět. A vinou neustálých teplotních výkyvů jsou škody na površích za poslední roky rekordní," řekl Čížek. Zatímco minulá zima stála SÚS zhruba 170 milionů korun, letos ke 31. březnu to bylo přes 229 milionů Kč. "Ale to v tom není duben, kdy jsme spotřebovali přes 1000 tun soli, a náklady se ještě zvednou o jednotky milionů," řekl provozní ředitel SÚS Radek Šíma. Kraj vyčerpal všechny sklady posypů a musel je doplňovat i během zimy. Spotřeboval 27.000 tun soli a 14.000 tun drtě.

"Nejvíc vadily mrazové cykly, kdy se silnice potrhaly a voda se dostala až do konstrukčních vrstev a podloží. Čím víc cyklů silnice prodělala, tím víc se otevírala a množily se výtluky," řekl Šíma. Nejhorší bylo časté střídání teplot. "Poruchy se nejvíce projevily na silnicích třetích tříd, kde jsou většinou povrchy v penetračním makadamu (kamenivo prolité asfaltem), které už se nedělají, ale koncem minulého století byly skoro všude," uvedl. Hodně trpěly průtahy obcemi a městy, kde připravují opravy sítí, a bylo by tam neefektivní teď vozovky opravovat a poté znovu rozkopávat. Na silnicích druhé třídy už má kraj většinou relativně nové povrchy a nejsou poškozené.

"Nejhůře jsou na tom třeba silnice Buková - Telice na Domažlicku nebo Horní Hradiště - Žebnice na severu Plzeňska. Nejhorší úseky máme v celém kraji přibližně na 30 až 40 kilometrech," řekl Šíma. Podle místních se z nich staly "tankodromy". Provozem podle Šímy vylétnou dva tři kameny, vznikne malý výtluk, který se velmi rychle, třeba za den, zvětší o metr. V zimě se může jen zasypat, ale nejde opravit "teplým" asfaltem, protože obalovny nefungují. Na opravy všech rozbitých silnic teď nemá kraj peníze. Největší problém bude s většími opravami, které nezvládne vlastním silami. "Letos se potkalo všechno špatně. Dostali jsme méně peněz od kraje, zima byla drahá a škody jsou mnohem větší," uvedl Šíma. Vinou koronakrize a hlavně nižších daňových příjmů po zrušení superhrubé mzdy musel kraj krátit prostředky pro všechny své organizace. SÚS má meziročně o 55 milionů Kč méně na provoz silnic než loni, 130 milionů Kč, dříve dostávala 200 milionů Kč.

"Všechna střediska už mají limity na nákupy materiálů, jinak bychom neměli v zimě na sůl. Řešíme s krajem, jestli nám něco přidá. Už teď víme, že na opravy 9,1 kilometru silnic třetí třídy půjde deset milionů z fondů BESIP," uvedl Šíma. Zbytek se bude muset zřejmě vyspravit jen provizorně, aby přežily alespoň další zimu. SÚS má rozjednaných dalších až 19 milionů Kč, které by měla v květnu projednat rada. Půjdou na technologie, které provádí vlastními silami - nátěry, mikrokoberce a zálivky spár. "Pokud neuděláme plánované kilometry, tak to pocítíme další roky," řekl. SÚS zvládne ročně 50 km mikrokoberců na silnicích druhé třídy a 120 až 130 km nátěrů na komunikacích třetí třídy.

čtk