Čechům chybí vitamín D, který pomáhá v boji s covidem. Odborníci radí, jak ho nejlépe čerpat

Zveřejněno v Zdraví & Lifestyle
Od - pondělí, 12. červenec 2021 08:40

Vitamín D představuje zásadní ochranu před viry a koronaviry. I když se jedná o dobře známý fakt, většina Čechů ho má nedostatek. Podle odborníků se dokonce jedná o většinu naší populace, když nedostatkem vitamínu D trpí dva ze tří Čechů. Co dělat proto, abyste tuto nelichotivou statistiku změnili?

koupaniSlunce praží a rtuť na teploměrech míří k třicetistupňové hranici. Zdá se, že takové podmínky jsou čerpání vitamínu D ideální. A je to pravda. Jenže to má jeden háček.

Podle odborníků je totiž pro zisk „déčka“ vhodná doba pobytu na slunci mezi 10 a 14 hodinou. To je ovšem v rozporu s doporučením snad každého dermatologa – pro kůži je totiž pobyt na slunci v takovém čase rizikový až přímo nebezpečný.

Starší lidé jsou v nevýhodě

„Proces produkce vitamínu D nenastává ihned, ale až po 10 až 15 minutách slunění. Myslete ale na to, že s postupujícím věkem klesá schopnost pokožky tvořit vitamin D až o tři čtvrtiny. Senioři nad 65 let by se proto měli pohybovat na slunci minimálně dvakrát delší dobu,“ radí Jana Čepová, primářka Ústavu lékařské chemie a klinické biochemie FN Motol.

Faktorů, které hrají roli, je ale více. Patří mezi ně například barva pleti – čím je světlejší, tím více vitamínu D dokáže vyprodukovat. Zásadní je i roční období – vitamín D je ze slunce možné získávat pouze od května do října, v českých podmínkách tedy jen šest měsíců.

Překážka: opalovací krémy

„Používání krémů s ochranou před UV zářením a obavy z nádorového onemocnění kůže k dostatečné tvorbě vitaminu D také příliš neprospívají. Například krém s faktorem SPF (Sun Protection Factor) 15 absorbuje 93 procent dopadajícího UVB záření, krém s faktorem SPF 30 absorbuje 97 procent. Vitamin D se tak netvoří. A rouška určitě nevadí, zabírá totiž jen malou plochu našeho těla,“ upřesňuje primářka Jana Čepová.

Důležitý je podle lékařky z FN Motol i stav jater a ledvin. Důležité je nepít příliš alkoholu, omezit cukry, nepřejídat se, dbát na pitný režim a celkově jíst zdravě.

Zdrojem není jen slunce

Jak se zdá, cesta získávání vitamínu D ze slunce může být pro řadu lidí obtížnou disciplínou. Pokud tedy máme slunce nedostatek, nabízí se získávat vitamín D ze stravy nebo přímo z doplňků stravy z lékárny. Na trhu jsou například kapky, tabletky, tobolky nebo třeba gumoví medvídci.

PR

Autor: redakce