Studenti si v Karlovarském kraji zkoušejí třicet profesí díky virtuální realitě

Zveřejněno v Karlovarský kraj ZAK
Od - pátek, 24. říjen 2025 13:05
Studenti si v Karlovarském kraji zkoušejí třicet profesí díky virtuální realitě foto: Karlovarská kraj

Celkem třicet různých profesí si už brzy budou moci vyzkoušet žáci základních a středních škol prostřednictvím interaktivního zážitku. Za projektem s názvem VR Profilab stojí Krajské inovační centrum Karlovarského kraje – ten žákům umožňuje si vyzkoušet denní rutinu různých profesí pomocí 3D brýlí.

„Tento inovativní přístup umožňuje studentům nahlédnout do reálných pracovišť a vidět klíčové činnosti vybraných profesí se zorným polem 360 stupňů,“ popisuje ředitel KIC KK Vlastimil Veselý projekt, jehož hlavním posláním je přiblížit žákům svět práce moderním a srozumitelným způsobem. „Protože se projekt setkává s velikým ohlasem, náš tým neustále rozšiřuje nabídku o další zaměstnání, se kterými se žáci touto cestou mohou seznámit. Studenti se tak od listopadu budou moci na chvíli stát nově třeba i automechanikem, skladníkem, zámečníkem, ale také třeba lékařem, zubařem, policistou a nebo fotografem,“ upřesňuje.

Po letních prázdninách odstartovala nová vlna workshopů, které se budou konat v průběhu celého školního roku. V září se uskutečnily první čtyři na základních školách v Ostrově a Mariánských Lázních. Termíny jsou plné až do konce roku. Dalších patnáct workshopů se bude konat na základních školách v Karlových Varech, Nové Roli, Perninku, Sokolově, Březové nebo Dalovicích a dále pak na Střední škole živnostenské v Sokolově nebo Integrované střední škole Cheb. „Žáci se často na našich workshopech s tímto typem technologie setkávají poprvé, a drtivá většina z nich odchází nadšena,“ dodává ředitel KIC KK.

Virtuální realita se tak pro děti stává průvodcem, který jim usnadňuje nalézt povolání svých snů. „Projekt VR Profilab představuje moderní a velmi praktický nástroj kariérního poradenství, který posouvá vzdělávání v našem regionu o krok dál,“ zdůrazňuje náměstek hejtmanky Karlovarského kraje Martin Hurajčík. „Díky využití virtuální reality mohou žáci a studenti nahlédnout přímo do reálného pracovního prostředí a zažít situace, které jim běžná výuka nabídnout nemůže. Získávají tak jasnější představu o tom, jaká je skutečná náplň jednotlivých profesí, jaké dovednosti jsou v praxi potřeba a jaké jsou reálné pracovní podmínky. Tento zážitkový způsob poznávání jim výrazně usnadňuje rozhodování o budoucím povolání, výběru školy nebo odborné specializace. Jsem přesvědčen, že právě podobné projekty mohou zvýšit šanci, že mladí talentovaní lidé zůstanou v Karlovarském kraji a najdou zde perspektivní uplatnění,“ shrnuje hlavní přínosy projektu.