Od školní lavice až na světové pódium: Co dětem přináší robotické soutěže?

Zveřejněno v Zpravodajství
Od - pondělí, 29. září 2025 12:46
Od školní lavice až na světové pódium: Co dětem přináší robotické soutěže? foto: AV MEDIA SYSTEMS

Robotické soutěže už nejsou jen hrou, jsou mostem od školní lavice ke skutečnému světu, kde se technika, týmová práce a kreativita prolínají. Děti, které se do soutěží jako VEX zapojují, nezískávají jen znalosti z hodin informatiky, ale nabírají zkušenosti, které je připraví na výzvy moderní doby.

Co je soutěž VEX?

Soutěž VEX je celoroční aktivita určená školám, kroužkům i DDM. Zapojují se týmy z celé republiky, probíhají regionální kola, nominační akce a kdo uspěje, může reprezentovat ČR ve světovém finále v Americe. S novým školním rokem se rozjíždí nová soutěžní sezóna – nezapomeňte se tedy přihlásit! VEX není jen o skládání a programování robotů.

Děti během soutěží pozorují, jak pracují jiné týmy, učí se plánovat a optimalizovat své návrhy, mění strategie podle úkolu, komunikují a hodnotí, co funguje nejlépe. To je praktická zkušenost, která se nedá vyčíst z učebnice.

Navíc vedle soutěže First LEGO League je VEX jedinou další soutěží, která je zapojena do mezinárodního systému, díky čemuž mají děti příležitost porovnat se skutečně se světovou špičkou.

Co děti v soutěži získávají?

Robotické soutěže rozvíjejí mnohem širší spektrum schopností než jen techniku nebo znalost programování.

  • Komunikační dovednosti: žáci musí prezentovat své řešení, domlouvat se v týmu, a to pak i v angličtině.

  • Kreativita a řešení problémů: úkoly nejsou předem přesně dané, je třeba navrhnout vlastní konstrukci a strategii, testovat, opravovat, vylepšovat.

  • Empatie, týmová spolupráce a odolnost: když návrh nefunguje, když robot zlobí, když se prohraje – děti se učí překonávat frustraci, spolupracovat, dělit si práci.

Kromě toho robotické soutěže posilují schopnost časového řízení a plánování, protože robot musí být připraven na soutěž včas. Musí fungovat nejen ve škole, ale také v soutěžním zápase. Ačkoliv je práce náročná, úspěch, který se dostaví, je tvrdě zasloužený.

Jak začít s robotikou ve škole

Není třeba začínat velkými rozpočty nebo složitými systémy. Robotiku lze do výuky začlenit postupně. Začněte malou sadou VEX GO nebo IQ. Pro první zkušenosti stačí jednoduché úkoly, grafické programování a práce s plastovými díly. Jak se tým učí, můžete přejít na robustnější konstrukce (například kovové díly, senzorické prvky) a složitější programování.

Školy by měly vytvořit robotickou učebnu nebo alespoň kout, kde žáci mají přístup ke stavbě, programování a úložišti dílů. Je dobré mít místo, kde mohou testovat své roboty, prostor pro robotická pole a možné překážky. Podpora učitelů metodickými materiály, sdílení zkušeností s jinými školami a přístup k soutěžím regionálního i národního charakteru jsou klíčové.

Motivace může přijít i skrze soutěžní formu. Když si žáci uvědomí, že jejich práce bude porovnána s ostatními, že mohou cestovat, že mohou zažít, jaké to je vystoupit navenek. Soutěže VEX IQ Czech Open, nominační kola a mistrovství ČR to umožňují.

PR