(Ne)předložení zákona o státním rozpočtu a rozpočtu SFDI – porušení zákona či nikoli?



Od Matyáš Novák23. 10. | 06:00


Zásadní téma, které hýbe poslední týden českým politickým veřejným prostorem, je rozepře o tom, zda současná vládní koalice porušila či neporušila zákon, když odmítá znovu předložit svůj návrh zákona o státním rozpočtu za současného nepředložení rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (dále jen „SFDI“). Pro pochopení kontextu celé věci je třeba se podívat na věc širší optikou.

Reklama

Rámec celé debaty je následující: po parlamentních volbách došlo k zásadní politicko-právní skutečnosti. Proběhnutím voleb skončilo zasedání bývalé Poslanecké sněmovny. Z toho pro legislativní proces plyne jedna zásadní konsekvence – všechny zákony (tzv. sněmovní tisky), které „stará“ sněmovna nestihla schválit, již „nová“ sněmovna nemůže ani projednat, je přitom zcela jedno, zda byl tímto dotčený zákon v prvním či závěrečném třetím čtení. Chtějí-li noví poslanci projednat zákon navržený před jejich zvolením, musí být znovu „nahrán“ do tzv. VeKLEPu (informační systém Poslanecké sněmovny). Legislativní život sněmovny totiž začíná vždy znovu od nuly po parlamentních volbách. Není tak možné vzít vládou předložený návrh zákona o státním rozpočtu a projednat ho, neboť byl předložen „staré“ poslanecké sněmovně. To, že vláda (znovu) předložila návrh státního rozpočtu nové sněmovně, patřilo léta mezi politickou tradici, která byla ctěna napříč politickým spektrem. Z tohoto pohledu by i současná vláda měla zákon předložit, ač je z politického hlediska pochopitelné, že tak pro „ostřelování“ rozpočtu opozicí v minulosti učinit nechce. Je však nutno vnímat, že do jmenování nové vlády a vyslovení důvěry je současná vláda stále plně odpovědna českým občanům, neboť své povinnosti vykonává právě až do okamžiku, kdy se výkonné moci ujme vláda nová.

Druhou dílčí problematikou je, že současná vláda vůbec v zákonem stanovené lhůtě nepředložila současně se zákonem o státním rozpočtu též rozpočet SFDI. Lhůta k tomuto úkonu je navázána na lhůtu pro předložení státního rozpočtu – do 30. září. Paragraf 5 zákona o SFDI zní přitom zcela jednoznačně: Fond sestavuje pro každý rozpočtový rok návrh rozpočtu Fondu, který předkládá (…) vládě vždy do 30. září. Vláda předkládá návrh rozpočtu (…) ke schválení Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky současně s návrhem státního rozpočtu České republiky.1 Jelikož rozpočet SFDI nebyl schválen a spolu se státním rozpočtem předložen, jedná se o flagrantní porušení zákona, kterého se současná vláda dopustila.

Aktuální, nemohu jinak než dětinské, jednání české vlády není na škodu jenom politické kultuře, která tím ztrácí určitou stabilitu, kterou jí poskytovaly tzv. politické úzusy (zvyklosti, nepsaná, ale dodržovaná pravidla), ale škody jsou páchány zejména české ekonomice, jelikož nejsilnějším destruktivním prvkem je nejistota, která je nyní tímto způsobována. A jsou-li škody páchány české ekonomice, jsou páchány i nám, českým občanům. Proto by měla současná vláda vzít rozum do hrsti, uvědomit si odpovědnost, která je na ní stále kladena, a návrh státního rozpočtu spolu s rozpočtem SFDI nové sněmovně co nejdříve předložit.

Autor: Matyáš Novák, student GFK Plzeň

1 Zákon č. 104/2000 Sb. o Státním fondu dopravní infrastruktury.

Sdílet: