"Jeden z plánů bylo uzavřít křižovatku úplně a celou najednou ji zrekonstruovat," uvedl Pilík. Po dohodě s investory - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Plzeňským krajem a městem se nakonec staví za provozu.
Kruhový objezd je z roku 1996. Sondy v zeleném pásu před stavbou potvrdily předpokládanou hloubku kolektoru. "Ale ve vozovce paradoxně vystoupal pět centimetrů pod asfaltový povrch silnice," uvedl Pilík. Stavbaři frézou narušili betonový tubus, v němž vedou kabely 110 kilovoltů, které se nepoškodily. Museli tubus kolektoru přeprojektovat a přestavět. Ztratili tak zhruba sedm týdnů. "Nakonec se ale zpoždění podaří zkrátit na tři až čtyři týdny. Oprava a přemístění kolektoru stavbu zásadně neprodraží," řekl.
Podle Pilíka nemohli dodavatelé pracovat rychleji. "Stavíme s nasazením, jaké si u nás investor objednal, tedy podle harmonogramu ve smlouvě. Navíc tam docházelo k řadě změn v mnohdy zastaralých projektech, hlavně na sítích a vedeních," řekl. Na stavbě pracuje kolem stovky lidí od 06:00 do 18:00. "Nefunguje to tak, že kdybychom tam dali dvojnásobek lidí, tak to zkrátíme na polovinu. A nemáme tolik pracovníků, ve stavebnictví ubývají lidé a stát to neřeší systematicky," řekl. Firmy teď budou v noci instalovat nad celým objezdem trakční vedení pro trolejbusy.
Kompletní rekonstrukce a rozšíření šestiramenné křižovatky by se podle Pilíka urychlila, pokud by se tam nepustil žádný provoz. Berger, který má dlouhodobou rámcovou smlouvu s Plzeňskými městskými dopravními podniky, se snaží opravy plánovat tak, aby co nejméně omezil dopravu, hlavně veřejnou. Třeba opravu asfaltových vrstev v sadech Pětatřicátníků, na největší křižovatce v centru, provedl v noci, i když tam měl podle objednávky města pracovat přes den.
Místo klasické kruhové křižovatky u Makra ve směru na D5 a Domažlice, kudy projíždí až 48.000 aut denně, vznikne koncem září tzv. turbookružní křižovatka se třemi pásy, kde už se podle šéfa plzeňského ŘSD Miroslava Blabola nebudou vozidla proplétat, zvýší se její kapacita a plynulost i bezpečnost jízdy. Na všech ramenech bude světelně řízená.
čtk