×

Varování

JUser: :_load: Nelze nahrát uživatele s ID: 9995

Brusel řeší návrh, který by znamenal smrt pro elektromobily

Zveřejněno v Politika
Od - pondělí, 26. září 2022 08:00
Brusel řeší návrh, který by znamenal smrt pro elektromobily Zdroj: pixabay

V těžce schizofrenní situaci se opět ocitla Evropská unie. Jen chvíli poté, co Brusel rozhodl o zakázu výroby vozů se spalovacími motory do roku 2035, se Evropská komise zabývá návrhem, který může zcela reálně znamenat rychlou smrt pro elektromobily. To by vážně poškodilo nejen evropský automobilový průmysl včetně toho českého, ale ohrozilo i celou evropskou ekonomiku.

Evropská komise v současnosti posuzuje návrh na reklasifikaci lithia, tedy prvku, který je pro výrobu elektromobilů zásadní. Návrh na změnu zařazení do kategorie 1A podle webu autozive.cz podali Francouzi, kteří chtějí klasifikovat soli lithia jako látky toxické pro reprodukci.

„Důvodem jsou obavy z možných negativních dopadů na plodnost lidí, stejně jako na zdraví nenarozených či kojených dětí,“ píše server zaměřený na automobilové zpravodajství.

Konkrétně se jedná o uhličitan lithný, hydroxid lithný a chlorid lithný. Lithium je přitom zcela zásadní pro výrobu baterií do elektromobilů. Návrh má na stole Komise pro posouzení rizik, zřízená v rámci Evropské agentury pro chemické látky (ECHA) se sídlem v evropských Helsinkách.

„Pokud by se tak skutečně stalo, otevřela by se cesta zařadit tyto soli mezi látky vzbuzující mimořádné obavy (SVHC), což by mohlo vést k omezení použití těchto látek v rámci udržitelné strategie EU pro chemické látky. Přeloženo do srozumitelného jazyka, lithium by dostalo cejch „prvku non grata“ a celý proces jeho těžby, rafinace, použití a recyklace by byl zpochybněn,“ píše server.

Automotive se přitom potýká s krizí, jakou už léta nepamatuje. Pokud by se výroba baterií pro elektromobily byť jen zkomplikovala, mohl by to být poslední hřebíček do rakve celému odvětví. Je tristní, že se podobné návrhy posuzují až poté, co bylo rozhodnuto o konci výroby vozů se spalovacími motory a poté, co evropské automobilky masivně investují do vývoje elektromobilů.

Podle serveru zatím nejsou žádné náznaky o přijetí nebo nepřijetí návrhu. Nezbývá tak než doufat, že u evropských úředníků zvítězí zdraví rozum a francouzský návrh odmítnou.