„Jedná se o neseriózní projekt, jehož autoři sami sebe zdiskreditovali porušováním toho, co si údajně přejí nebo toho, co prosazují. Vizuální smog tak, jak ho veřejnosti představuje plzeňská platforma, je pangejtové řešení. Regulace tam, kde není třeba, vždy plodí nezvratné škody,“ uvedl Novák.
Podle něj by měl celou věc posuzovat široký konsensus a neměly by se brát v úvahu jen radikální názory jedné skupiny, která je navíc sama porušuje, narážel Novák na případ nedávné kampaně hnutí STAN, jehož členem je také Václav Cinádr, který se v celém projektu Vizuálního smogu angažuje. Asi každý si vybaví krátkodobé reklamní stojky a obří plachty na budovách, a to včetně historické části centra města a památkově chráněných budov. „Myslím, že nenajdete lepší ukázku nevkusu než ten, který pan Cinádr, protagonista Vizuálního smogu, sám reprezentuje,“ uvedl Novák. Politická kampaň byla podle jeho slov z 90 % postavená právě na nejvíce kritizovaných nosičích v celém kraji.
Reklamu ekonomika potřebuje
Manuál na regulaci reklamy je podle Nováka stejný nesmysl jako snaha prosazovat u logistických firem myšlenku návratu k poštovním holubům. „Nevytvářejme z města skanzen nebo rezervaci. Reklama do města patří a firmy ji potřebují, potřebuje ji ekonomika, zaměstnanost, je prostě nutnou součástí moderního světa,“ prohlásil Novák, který si podle vlastních slov velmi váží práce architektů, problémem ale je, že o reklamě nevědí téměř nic. „Vkus a názor na to, co patří nebo nepatří do veřejného prostoru, je vždy subjektivní,“ dodal.
V řadě evropských i světových metropolí je navíc reklama stejně zastoupená na různých nosičích, jako je tomu u nás. „Souhlasím, že reklamní plachty jsou v Plzni nadužívány, všechno ostatní ale zásadně nevybočuje z evropských či světových obvyklostí. Nikdo tam nekřičí, prostě je trh potřebuje,“ podotkl majitel mediální skupiny Euronova Group.
Nehody kvůli billboardům? Nesmysl
Novák v rozhovoru zmiňuje, že má k dispozici analýzy, které jasně říkají, že hovořit o reklamě jako o příčině dopravních nehod je nesmysl. Podle Policie a BESIPu totiž řidiče rozptyluje alkohol a omamné látky, telefon, děti nebo rádio. „O dopravní značku už se zabilo mnoho motorkářů, o stromy kolem silnic ještě více účastníků provozu. Odstraňujeme snad na základě toho u komunikací dopravní značky nebo kácíme stromy? Nikoliv. Řidič se má za volantem prostě věnovat řízení,“ má jasno Novák.