Zrušená tramvajová točka se stane vstupní branou do Borského parku

Vizualizace nové vstupní brány do Borského parku

Novou vstupní branou do Borského parku se stane plocha po zrušené točce tramvají na Borech. Vzniknou na ní moderní nízkopodlažní objekty s občerstvením, půjčovnou sportovních potřeb a veřejné toalety. Jako výstavní prvek by se tam mohly částečně zachovat tramvajové koleje. Počítá s tím studie, která byla v roce 2014 projednána s veřejností. Teď se čeká na stavební povolení a prováděcí dokumentaci. S úpravami by se mohlo začít v červnu příštího roku.

„Zachování točky se v minulosti prověřovalo velmi pečlivě. Ve stávající podobě zůstat nemohla. A to ani jako manipulační, zejména z důvodu svého napojení. Navíc se hledalo řešení, jak zkombinovat záchytné parkoviště a terminál veřejné dopravy. Pokud bychom toto chtěli umístit u točky na Borech, byl by to opravdu obrovský zásah do parku. Proto se rozhodlo o stavbě nové točky v Kaplířově ulici, u níž bude současně i parkoviště a terminál,“ vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule (TOP 09).

Pohled na zrušenou točku od Borského parku

Útvar koncepce a rozvoje města Plzně se začal zabývat využitím plochy po zrušené točce. Na ni vjely tramvaje naposledy před pár dny 30. června 2019. „Plocha je navržena jako vstup do Borského parku s objekty pro kavárnu, půjčovnou koloběžek i dalších sportovních potřeb, s toaletami. Návrh počítá s ponecháním kolejí točny a jejich využitím pro novou kulturní zahradu. V území tak zůstane stopa minulosti,“ přiblížil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS).

V roce 2018 odbor investic magistrátu zpracoval projektovou dokumentaci pro sloučené územní řízení a stavební povolení. „V současné době čekáme na vydání stavebního povolení. Následně zahájíme práce na dokumentaci pro provádění stavby. Předpoklad zahájení výstavby je červen 2020 s dokončením do konce roku 2020. Odhadované náklady na stavbu jsou 25 milionů korun,“ uvedl vedoucí odboru Pavel Grisník.

I takového prvky by se mohly objevit na kolejích zrušené točky

Ukončení provozu tramvaje na točku do Borského Parku dne 1. července 2019 bylo vyvolané stavbou tramvajové trati na Borská pole. Při projednávání dopravních opatření bylo domluveno, že se příslušná stavební etapa bude shodovat se zavedením prázdninového jízdního řádu Plzeňských městských dopravních podniků, tedy 1. července 2019. Od tohoto termínu v úseku před Borským parkem v ulici Klatovská probíhají stavební práce.

Borský park byl založen v roce 1914 původně jako sad na místě bývalého vojenského cvičiště, jeho architektem je Leopold Batěk. Od té doby se park zvětšoval a upravoval až do současné podoby. Od roku 2005 začaly v parku rozsáhlé rekonstrukce, které se týkaly především historického středu. Park poskytuje díky své rozloze 42 ha a vybavenosti vynikající podmínky pro kondiční sporty a relaxační pobyty ve volné přírodě.