Zastupitelé Plzně diskutovali o zvýšení cen jízdného v MHD

MHD v Plzni - Ilustrační foto

O zdražení jízdného v plzeňské MHD diskutovali zastupitelé na pondělním jednání městského zastupitelstva. Opoziční zastupitelé z řad Pirátů a KSČM argumentovali tím, že v jiných velkých českých městech mají MHD levnější a požadovali větší zvýhodnění pro majitele ročního předplatného.

Po osmi letech upraví město Plzeň od 1. ledna 2020 ceny jízdného v plzeňské MHD. Větší navýšení se dotkne jen jednotlivých jízdenek, základní papírová jízdenka bude místo 18 stát 20 korun. Jen nepatrné jsou změny u předplatitelů, půlroční a roční předplatné zdraží o čtyři koruny, předplatné na kratší období o dvě koruny.

„Například v Liberci lidé platí roční předplatné 3650, zatímco v Plzni to teď bude 4006 korun. V Liberci mají také tramvaje,“ argumentoval například zastupitel Pavel Šrámek s tím, že zdražení jízdného by se mělo řešit také podle toho, kolik Plzeňané vydělávají peněz. Jeho kolega Pavel Bosák (Piráti) podotkl, že zdražení jízdného není nijak dramatické a nikoho by nemělo zruinovat. „To přiznáváme. Ale my se snažíme lidi dostat do MHD. Tím zdražením do rozpočtu získáme jen zlomek peněz. Ale vysíláme tím špatný signál k lidem. Řada lidí pak raději jede do centra levněji autem než MHD,“ řekl Bosák.

„Rok 2020 se zdá být rokem velkých zdražení. To roční předplatné by bylo hezké, kdyby se ho podařilo ještě více zatraktivnit pro občany. Pak by si nemuseli kupovat menší předplatné. Preference předplatného je dobrým krokem. Určitě by stálo za to místě bonifikovat to roční předplatné,“ uvedl další opoziční zastupitel Václav Štekl (KSČM).

„Měsíční a čtvrtletní předplatné je zase levnější v Plzni, než v jiných městech. Těch 4006 Kč na rok je skoro 11 korun denně, když si člověk koupí tuto formu předplatného. Považujeme tu částku za rozumnou. Co by znamenalo snížení tarifu do rozpočtu města? Nechceme dále zatěžovat ten rozpočet. Není pak příležitost realizovat ve městě jiné věci. Zvýšení jsme udělali úplně minimální u těch tarifů, návrh tarifů je vyvážený. Po osmi letech jsme se rozhodli snížit jednotlivé jízdné,“ řekl Michal Vozobule (TOP 09), náměstek primátora pro oblast dopravy.

Podle slov náměstka pro dopravu město na druhou stranu udělalo velký krok, který povede ke snížení administrativy. Cestujícím ve věku 15 až 18 let od ledna 2020 odpadá povinnost dokládat potvrzení o studiu, což bylo mnohdy velmi složité.

„Já osobně autem nejezdím. Jsem každodenním uživatelem MHD, mám samozřejmě roční předplatné. Chceme aby veřejná doprava preferovala ty občany, kteří mají roční předplatné. A o to se snažíme i zlepšováním dopravy a její kvality,“ uvedl primátor Martin Baxa (ODS).

Náměstek Vozobule dále připomněl, že Plzeňský městský dopravní podnik PMDP dělá průzkumy mezi cestujícími v MHD, kde se ptá na to, jak lidé reagují na změny v MHD. Dále se také ptá na to, co by mělo být pro veřejnost motivací, jak používat veřejnou dopravu místo auta. „Cena jízdného je upozaděna, oproti rychlosti a komfortu. Jízdné v tom průzkumu figuruje až na sedmém místě. Cenová politika proto není špatná,“ doplnil Vozobule. Zastupitel Petr Suchý (TOP 09) konstatoval, že aktuální kosmetické zdražení dopravy nemůže škodit žádnému občanovi Plzně.

Předplatné na půl roku bude stát místo 2312 korun 2316 korun, celoroční místo 4002 korun 4006 korun. Dosud si lidé v Plzni mohli koupit v trafice i jinde papírovou jízdenku za 18 korun, od ledna 2020 bude stát 20 korun. Jízdenka s platností 30 minut zakoupená ve voze MHD přes takzvaný Cardman bude místo 16 za 18 korun, v případě platnosti 60 minut se cena zvýší z 20 na 22 korun, celodenní jízdenka podraží z 60 na 66 korun. Cena jízdenky zakoupené u řidiče zůstává i nadále 30 korun.