Zaběhlé firmy rekonstrukci Riegrovy ulice vydržely

Několik let na trhu pomohlo firmám sídlícím v Riegrově ulici v Plzni přežít rozsáhlou rekonstrukci, která začala letos v polovině května. Z dříve průjezdné ulice se do konce března příštího roku stane pěší zóna.

Ještě před zahájením rekonstrukce plzeňský magistrát obeznámil obchodníky se situací, která po dobu stavebních prací nastane. Někteří své provozovny na čas uzavřeli, jiní vydrželi i přes špatné podmínky. „Před zahájením stavby jsem všem obyvatelům a obchodníkům v Riegrově ulici zaslal oznámení o době provádění stavby s možností mě kdykoliv kontaktovat. Za celou dobu rekonstrukce se na mě obrátili dva obchodníci, jejichž požadavky jsem okamžitě řešil s dodavatelem stavby. ‎Připomenu, že termín stavby bude zkrácen o pět měsíců,“ uvedl k celé rekonstrukci technický náměstek primátora Pavel Šindelář. Podle majitelky obchodu s českými přírodními produkty Botanik Martiny Kunclové je situace v ulici již o poznání lepší než v letním období. Nyní je nově vydlážděná vozovka, ale s dlažbu chodníků firma stále nedokončila a okolí obchodu tedy vypadá pořád jako staveniště. Obchod s přírodní kosmetikou, dárky a delikatesami je v Riegrově ulici už 15 let a tak nás zajímalo, jak dopady rekonstrukce pociťuje Martina Kunclová ve svém obchodě.

Co jste na správu magistrátu o rekonstrukci ulice říkala?

Po té co nás náměstek primátora na jaře informoval dopisem o plánované rekonstrukci, jsem neměla dobrý pocit a samozřejmě nás to uvrhlo do nejistoty, jak se zneprůchodnění ulice projeví v tržbách a zda si budu moci dále dovolit platit své dlouholeté zaměstnance.

Vizualizace Riegrovy ulice po rekonstrukci.
Vizualizace Riegrovy ulice po rekonstrukci.

Pocítila jste tedy skutečně nějak začátek rekonstrukce?

Po začátku rekonstrukce, to skutečně vypadalo dost tragicky a někdy i za celé dopoledne do obchodu přišel jen zlomek z původního počtu zákazníků. Zkoušela jsem kontaktovat vedení města, ale nikam to nevedlo. To mě trochu mrzelo.

Co jste dělala potom?

Nakonec se ukázalo nejrozumnější domluvit se přímo se stavební firmou, která práce provádí, aby každý den i při práci přímo před obchodem zachovávali přístup tak, aby zákazníci nemuseli klopýtat přes výmoly. Vždy jsem se s nimi dohodla na vysypání náspu přes výkop nebo alespoň položení dřevěné palety před vchod, aby lidé procházející po druhé straně ulice mohli zajít. Prostě i přes ty bagry a sbíječky jsem se jim snažila ukázat, že stále mohou přijít a jsou vítáni.

plzen_cz_Botanik_technika

Zkoušela jste nějak přilákat zákazníky do obchodu uprostřed staveniště?

Uvažovaly jsme o nějaké formě reklamy, ale i když by někdo nový přišel, vstup do ulice by ho jistě odradil. Vsadili jsme na stávající zákazníky a na Facebooku a internetových stránkách je informovali, že stále jedeme. Dále jsme začali přijímat platební karty, už jsem při rekonstrukci nemohla po nikom chtít, aby se přes výkopy šel vybírat do bankomatu naproti a ještě se vracel. Věděla jsem, jak by to dopadlo. A dále jsem se dohodla s dodavateli na připravení nových druhů výrobků, přímo a pouze pro můj obchod. Například ovčí kosmetika nebo ovčí mýdla přece jen nemá každý a zákazníci si toho cení.

Co děláte pro to, aby se k vám zákazníci vraceli?

Snažím se neustále vybírat nejkvalitnější z českých výrobců, malých regionálních živnostníků nebo farmářů- delikatesy, zavařeniny nebo kosmetiku tak, abych měla stále něco nového. Nabízíme například exklusivně med a medovinu z Českého lesa od místního včelaře. Výrobky každého nového výrobce nejdříve zkouším na sobě, zkontroluji jeho certifikáty a zdravotní nezávadnost jeho produktů. S některými pak spolupráci ani nezačínám, ale ti co projdou výběrem, si zákazníci zatím vždycky oblíbili. Již tradičně nabízíme mýdla a kosmetiku Botanicus nebo čaje Dr. Stuart’s, které vyhledávají spíše náročnější zákazníci. Samozřejmostí je, že pomáháme všem ochotně s výběrem. Naše prodavačky proto prochází pravidelným školením, aby vždy mohli zodpovědně poradit. Vybrané zboží si každý náš zákazník může nechat zabalit do stylového dárkového balení, tím myslím, vynikáme.

Botanik v těchto dnech.
Botanik v těchto dnech.

Myslíte tedy, že jste rekonstrukci ulice přežili bez ztráty kytičky?

No to zcela ne a těšíme se s ostatními obchodníky z ulice, že až za měsíc a půl začne předvánoční čas, že se zase všichni zákazníci vrátí. Máme určitě co nabídnout, nově jsme do sortimentu zařadili Baťkovy sirupy z malé olomoucké rodinné firmičky. Rozšiřujeme sortiment české kosmetiky Nobilis Tilia, certifikované přírodní kosmetiky a spolu s výrobcem připravujeme novou řadu kosmetiky Boemi, která se brzy objeví v našem obchodě i na našem e-shopu.

Proč tedy ostatní podnikatelé při rekonstrukci v centru města zavřeli své obchody?

To je těžko říct, někdy je skutečně těžké, do toho či onoho obchodu zajít, když před ním stojí bagry a navíc za rohem prodávají to samé. My máme tu výhodu, že se snažíme nabízet originální zboží, které nabízíme ještě na e-shopu, zajišťujeme výzdobu nejrůznějších prostor suchými vazbami nebo připravujeme dárkové balíčky a koše pro firemní klientelu. Takže tím vyrovnáváme momentální nepříznivou situaci v centru města. Ale těším se na opravenou ulici.