Vozobule: Není to tak, že vezmeme lopaty a na podzim zasypeme Rondel

Foto: M. Osvaldová

Velký ohlas u veřejnosti vyvolaly informace o zcela zásadní proměně plzeňského Rondelu. Ten by měl v budoucnu úplně zmizet, počítá se s jeho zasypáním. Cílem je celý Rondel přestavět na městský bulvár tak, že se celé těleso komunikace včetně tramvají zvedne nahoru na jednu úroveň. Náměstek plzeňského primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule (TOP 09) nám v rozhovoru vysvětlil záměry města s Rondelem a přiblížil i další dopravní stavby, které nás letos v Plzni čekají. Mnohé z nich pocítí zejména motoristé při následných uzavírkách.

Proč by se vlastně mělo na Rondelu něco měnit?

„Přišli za námi lidé z ŘSD s tím, že oba ty mosty na rondelu nejsou v příliš dobrém stavu a budou potřebovat co nejrychleji vyměnit. Město zároveň už dlouho usiluje o to, aby v oblasti rondelu vznikly zastávky městské hromadné dopravy, ale třeba i linkových autobusů. Máme také územní studii, která předpokládá obestavění toho území. To znamená, že se z toho stane město. Jenže ta silnice svým charakterem městu vůbec neodpovídá. Začala proto diskuse, jak celou situaci v oblasti rondelu vyřešit, To znamená vyřešit nejen mosty, ale i veřejnou dopravu a nějakou návaznost případné výstavby.“

Už se tento projekt připravuje po technické stránce?

„Nyní se zpracovávají varianty, jak by to území mohlo potom vypadat. Ten Rondel by měl úplně zmizet. Původně se v 70. letech minulého století předpokládalo, že tam bude nějaká další čtyřproudová silnice, která do něj bude vcházet a vycházet v údolí Mže. To naštěstí dnes není vůbec reálné. Toto dopravní plánování by mělo z města zmizet. Lidé by se měli dostat nahoru, na ulici, stejně tak i veřejná doprava a zeleň.“

Jak by celá ta oblast měla jednou vypadat?

„Vypadá to, že se rondel zasype, bude se ještě diskutovat o technických řešeních, jak to celé provést. Ale ten princip je, dostat všechno na jednu úroveň a udělat z toho více město. Dnes je to spíše taková vnitřní periferie. Dnes na to všichni také pohlížejí intenzitou současné dopravy. My samozřejmě předpokládáme, že to nepůjde udělat dříve, než bude hotový Západní okruh a velká část východního. Intenzita dopravy na Karlovarské se musí snížit. A pak z toho může být výrazně lepší město. Veřejnosti, stejně jako zastupitelům města představíme v červnu tu variantu, která se začne rozpracovávat. Není to tak, že bychom vzali lopaty a na podzim šli zasypávat Rondel. Je to otázka let a ještě budeme prověřovat všechny ty varianty, které s tím souvisí.“

Michal Vobule je náměstkem primátora pro oblast dopravy a životního prostředí.

Které další dopravní stavby bude letos město Plzeň realizovat?

„Hned na začátku roku jsme začali s rekonstrukcí tramvajové trati a obecně Slovanské třídy. Tam se bude vedle těch oprav tramvajové trati a povrchů dělat i kanalizace. To je akce, která teď bude hodně zasahovat do chodu města a zejména do veřejné dopravy. Společně s ŘSD a Vodárnou řešíme dále Studentskou ulici. Tam bude taková zásadní uzavírka letošního roku. Horní část Studentské bude ve třech různých fázích nejprve zcela neprůjezdná, později průjezdná částečně.“

Od kdy se mají Plzeňané těšit na uzavírku Studentské?

„Začít by měla už 1. března. V té první etapě bude zavřená od Remusu od Žlutické ulice až dolu ke Gerské s tím, že objízdná trasa povede přes starou Karlovarskou. A to včetně veřejné dopravy. Ta bude ale normálně zajíždět na konečnou do Toužimské. To bude první fáze, ale potom bude vždy průjezdný jeden pruh a druhý bude jezdit po staré Karlovarské. Budeme pečlivě sledovat ty objízdné trasy, jak se chovají a případně je upravovat pro automobilovou a zejména pak pro veřejnou dopravu, aby se lidé pokud možno co nejrychleji dostali tam, kam potřebují. Motoristy samozřejmě nečekají jednoduché okamžiky, ale i Studentská je součástí městského okruhu. Bude pak opravená a bude komfortně sloužit občanům města.“

Mluvili jsme o Studentské, co ty další dopravní stavby?

„Začne i stavba východního okruhu v úseku Plaská – Na Roudné. To ovšem nemá na dopravu nějaký zásadní dopad. Společně s krajem a Vodárnou bude město dále opravovat Mohylovou ulici, včetně mostu v Chrástecké přes řeku Úslavu. A když to půjde všechno dobře, tak na podzim začneme společně s krajem budovat Západní okruh. Akcí je celá řada a vždy budeme velice pečlivě a pravidelně informovat občany města o tom, co je čeká. Zároveň budeme dbát na to, aby ta koordinace mezi jednotlivými stavba probíhala co nejlépe.“