V Plzni startuje stavba lávky přes Mži, hotova bude na jaře 2017

ilustrační/Foto: plzen.eu

Do konce května 2017 by měla být dokončena lávka přes řeku Mži, jejíž stavbu v těchto dnech zahájila firma Berger Bohemia a. s. Součástí projektu za 8,3 milionu korun, který připravilo a financuje město Plzeň, bude i nový 400 metrů dlouhý úsek komunikace pro cyklisty a pěší. Pomocí lávky Plzeň propojí oblast Předních Skvrňan a Radčic, cyklistům i pěším tak zajistí bezpečnou cestu ze sídliště Skvrňany přímo do zoologické a botanické zahrady. Nové spojení obou břehů poslouží i cykloturistům, kteří přijíždí do Plzně po mezinárodní cyklotrase od Hracholuské přehrady.

„Chtěli bychom, aby se díky zkvalitňování systému tras podél řek a zahušťování systému lávek zvyšoval počet cyklistů. Konkrétně lávka přes Mži lidem umožní vyhnout se dnes již dost frekventované silnici vedoucí od Kalikovského mlýna do Radčic,“ uvedl primátor města Plzně Martin Zrzavecký.

Chystaná 400 metrů dlouhá cyklostezka spojí Radčickou ulici v prostoru křižovatky u zoologické zahrady s místní komunikací neboli polní cestou vedoucí z Předních Skvrňan do Radčic. Lávka o délce 25 metrů je její součástí. „Projekt počítá s využitím ocelové lávky v minulosti umístěné nad železniční tratí u Jižního Předměstí sloužící k převedení horkovodu. Tato nosná konstrukce se uloží na nově vybudované železobetonové pilíře,“ řekl technický náměstek primátora Pavel Šindelář. Konstrukce bude repasována, nefunkční díly se vymění, zajistí se nové vyztužení a podobně. Oproti původnímu stavu bude díky vybudování nové „spřažené desky“ její původní šířka zvětšena z 1,7 metru na 3 metry.

Podle Davida Malána z Odboru investic Magistrátu města Plzně, který akci zajištuje, vyjde lávka na 4,15 milionu korun, stezka pro cyklisty a pěší na 2,8 milionu korun. Zbývajících zhruba 1,35 milionu korun si vyžádají terénní úpravy okolí, výsadba zeleně a dopravní opatření. Město původně počítalo s tím, že lávka i cyklostezka budou vybudovány ještě letos, termín se ale posunul kvůli výběrovému řízení, kdy vítěz soutěže nepodepsal smlouvu na realizaci. Stavbu tak provede zhotovitel, který podal v pořadí druhou nejnižší nabídku.

Nový úsek komunikace včetně lávky je součástí městského projektu na budování sportovně rekreačních tras vedených v údolích plzeňských řek, takzvaného systému plzeňských Greenways. Ty patří u cyklistů mezi nejvyhledávanější, celý systém je v rámci České republiky unikátní a je určen nejen pro rekreaci, ale i pro dopravu do zaměstnání. Podle náměstka pro oblast dopravy a životního prostředí Petra Náhlíka každé postupné dokončování chybějících úseků podél řek nebo doplnění lávek systému výrazně pomáhá. „Jízdu podél řek vyhledává čím dál více rodin s dětmi, tyto trasy jsou pro ně schůdné, pohodlné. Roste nám také počet Plzeňanů, kteří se do práce dopravují na kole. Konkrétně tato lávka umožní bezpečnou cestu do zoologické a botanické zahrady pro rodiče s dětmi, kteří bydlí ve Skvrňanech,“ uvedl Petr Náhlík.

V Plzni je kolem 75 kilometrů stezek pro chodce a cyklisty se společným či rozděleným provozem. Základním podkladem pro budování cyklistické infrastruktury v Plzni je Generel cyklistických tras města Plzně, který byl schválen Radou města Plzně v roce 2001 a od té doby byl několikrát aktualizován.