V Plzeňském kraji je několik alternativních škol, i na venkově

ilustrační foto

V Plzeňském kraji existuje několik alternativních základních škol, které výuku zakládají na méně tradičních principech výuky. V Plzni jsou školy nabízející waldorfskou i montessori pedagogiku, menší školy, které často využívají při výuce i zapojení rodičů, jsou i na venkově. Soukromé malotřídky vznikají například v místech, kde obce kvůli nedostatečnému počtu dětí v minulosti zrušily klasické základní školy. Jediná waldorfská škola v Plzeňském kraji sídlí v Plzni. Zatím má jen základní školu, usiluje ale i o střední školu. V sobotu uplyne sto let od založení první waldorfské školy na světě ve Stuttgartu.

Waldorfská základní škola Dobromysl začala jako soukromá fungovat od září 2014, před tím ale už pět let fungovala waldorfská výuka na prvním stupni při jedné z městských základních škol, řekl jeden ze zakladatelů Dobromyslu Tomáš Kuba. „Osamostatnili jsme se, protože tam, kde jsme byli, jsme nemohli nabídnout druhý stupeň,“ řekl. Školu založilo občanské sdružení Waldorf Plzeň a deset rodičů a učitelů, kteří chtěli děti vychovávat jinak, než je běžné na klasických školách. Od města dostala škola do využívání nevyužívaný školský objekt.

Dobromysl má od každého ročníku jednu třídu, zájem o studium je vždy vyšší, než může nabídnout. V aktuální deváté třídě je 12 dětí, na prvním stupni je ve třídách i dvojnásobek dětí. „K zápisu přijde kolem 40 rodin, dřív jsme přijímali 24, teď 26 dětí. Někteří zájemci odpadnou, ale z vážných uchazečů musíme stále pět až deset dětí odmítat,“ řekl Kuba. Většina rodičů podle něj nehledá jen libovolnou alternativní školu, ale cílí přímo na waldorfský styl výuky.

Dobromysl usiluje o zřízení lycea. Takových waldorfských středních škol je zatím jen pět v celé republice. „Podávali jsme žádost v roce 2017, ale byla nám zamítnuta. Argumentem ministerstva bylo, že v oboru, který chceme nabízet, jsou volné kapacity v jiných středních školách,“ řekl Kuba. Škola se ale podle něj bude pokoušet ucházet o akreditaci pro lyceum znovu.

Alternativní a komunitní školy vznikají i mimo Plzeň. Nabízejí individuální přístup, projektové vyučování, moderní metody výuky, často jen slovní hodnocení a také častý pobyt v přírodě a osvojení ekologických principů i základních řemesel a rukodělných dovedností. Inovativní malotřídka Inspíria vznikla loni například v Záluží u Plzně, v Mašovicích u Horšovského Týna je už několik let základní a mateřská škola Adélka.

V Chříči na severním Plzeňsku funguje třetím rokem komunitní malotřídka Pivoňka, která využívá principy montessori pedagogiky, hravější Hejného metodu výuky matematiky či praktické pokusy. Školu založil spolek Propolis, který už několik let oživuje areál tamního pivovaru. Ve Chříči s asi 200 obyvateli, zanikla základní škola v roce 2008 a děti musely dojíždět do okolních měst. Dopravní spojení v odlehlé části kraje je ale špatné, autobusy jezdí málo, dopravu komplikuje i řeka Berounka. Pivoňka začínala se 14 dětmi v jedné třídě, ve svém třetím školním roce má teď ve dvou třídách už 29 dětí, řekla její ředitelka Jana Jakubíčková. Část dětí sváží školní mikrobus z Rakovnicka, část jsou místní nebo je vozí rodiče.

čtk