Tunel Valík čeká další víkendová uzavírka, pak se v něm bude jezdit stovkou

Tunel Valík / ilustrační foto: Jarba

Na dálnici D5 u Plzně se v pátek v 22:00 hodin zcela uzavře provoz. Mezi 73. a 80. kilometrem bude provoz sveden na objízdnou trasu po silnicích II/180 a I/27. Uzavírka mezi sjezdy na Černice a Litice potrvá do pondělní šesté hodiny ranní. Informovala o tom policejní mluvčí Pavla Burešová. Poté se bude tunelem jako prvním v republice jezdit rychlostí sto kilometrů za hodinu. , řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Téměř čtyřsetmetrový tunel prochází postupnou rekonstrukcí od 21. června. Po 13 letech provozu potřeboval opravy, další úpravy souvisejí se zvýšením rychlosti a s přeřazením tunelu z nejpřísnější bezpečnostní kategorie TA do kategorie TC. Nejprve se opravoval pravý tubus, po zhruba měsíci se nově instalované technologie otestovaly a začalo se s opravami v levém tubusu. Tento víkend jsou v plánu komplexní zkoušky celého tunelu před jeho pondělním zprovozněním.

Celkové náklady na rekonstrukci byly 150 milionů korun. Po zvýšení rychlosti na sto kilometrů v hodině se bude tato změna rok vyhodnocovat. „Nebudou-li zjištěny negativní dopady zvýšení rychlosti u tunelu Valík, pak budeme iniciovat zakotvení této změny ve výstavbě a předpisech. Každopádně chceme se s rychlostními limity v tunelech přiblížit státům EU,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Rekonstrukce zahrnuje opravy trhlin a výplní dilatačních spár, opravu tunelového vodovodu, radiového spojení, opravu, výměnu a doplnění technologií či výměnu osvětlení, které je ve špatném stavu. Kvůli zvýšení rychlosti se musel přepočítat systém osvětlení. Proto se upraví počet světel a dosavadní světla nahradí LED technologie. V LED bude i vodící a orientační osvětlení v tunelu. Úprava má přinést větší komfort pro řidiče i výrazné úspory nákladů na provoz a údržbu osvětlení.

Z tunelu také bez náhrady zmizelo měření oxidu uhelnatého, detekce průhlednosti vzduchu nebo ozvučení tunelu, ŘSD odstranilo i nepotřebné velké proudové ventilátory. Při vyšší rychlosti v tunelu pomůže s odvětráváním větší proudění vzduchu způsobené projíždějícími auty. Při rekonstrukci se modernizuje vnitřní televizní okruh, obměňují se kamery, záznamové a serverové technologie a videodetekční systém. Instalované měření úsekové rychlosti doplní nově detekce přepravy nebezpečných látek.

ČTK + ben