Starostové bojují proti zpoplatnění silnic I. třídy v Plzeňském kraji

Mýtné brány - ilustrační foto

Ministerstvo dopravy chce oproti původním slibům od ledna 2020 zpoplatnit některé silnice I. tříd. Proti tomu se ovšem bouří města a obce, nacházející se podél komunikací bez plánovaného mýta, zejména pak v úseku Plzeň – Přeštice – Klatovy – Kdyně. Domnívají se, že kamiony začnou nové placené úseky hromadně objíždět. To by mělo za následek neúměrné zvýšení dopravní zátěže na komunikacích nižších tříd. Ty budou dopravci využívat ve snaze objíždět zpoplatněné úseky, což by zhoršilo bezpečnost občanů a zatížilo životní prostředí.

Velké obavy má z toho například vedení městyse Všeruby, kde se podél průtahu II/184 nachází rodinné i obytné domy, základní a mateřská škola, kulturní dům, dětské hřiště, drobné provozovny, restaurace, oboustranná autobusová zastávka, pošta nebo knihovna. „Již dnes je kamionová doprava, pohybující se po II/184 a vedoucí k hraničnímu přechodu Všeruby – Eschlkam, nesnesitelná. Proč máme trpět ještě více v důsledku něčeho, co navíc nepřinese kýžený efekt. I z pohledu výnosů je otázkou, zda zavedení mýta na 900 km silnic I. tříd bude mít vůbec nějaký přínos do státní pokladny,“ uvádí starosta Všerub Václav Bernard (STAN).

V případě zavedení mýta v Plzeňském kraji dle předloženého návrhu se většina tranzitní dopravy stáhne ze zpoplatněných silic I/26 Plzeň – Folmava a I/20 Plzeň – České Budějovice na nezpoplatněné I/27 a I/22 Plzeň – Přeštice – Klatovy – Kdyně – Domažlice.

„Zavedení mýta na silnicích I/26 z Plzně na Folmavu a I/20 z Plzně do Českých Budějovic je nešťastným krokem, který s sebou pro Přeštice nese riziko značných komplikací. Již nyní je dopravní situace ve městě, kde silnice I/27 prochází přímo centrem, v exponovaných časech kritická. Zpoplatnění uvedených úseků zapříčiní s velkou pravděpodobností odklon kamionové dopravy právě na silnici I/27 na Přeštice. Dopravní zatížení bude bez existence obchvatu neúnosné a povede k jednoznačnému zhoršení kvality života ve městě,“ namítl přeštický zastupitel Tomáš Chmelík (STAN).

Jak by mohla situace po zpoplatnění jedniček vypadat v praxi? Polský kamion, jedoucí po D5 směr SRN, téměř jistě sjede za Plzní na silnici I/27 bez mýta, bude pokračovat přes Přeštice, v Klatovech odbočí na nezpoplatněnou silnici I/22 a nakonec pak po II/184 na hraniční přechod Všeruby – Eschlkam a takových budou tisíce.

Za zrušení výběru mýtného na I/20 a I/26 se jednoznačně postavili představitelé Starostů (STAN) a vyslovili tak podporu městům a obcím, které by od 1. ledna 2020 čekalo doslova peklo. Jako krajní řešení, v případě zpoplatnění I/20 a I/26, se podle Starostů nabízí zavedení mýta na části I/27 a I/22.

„Zpoplatnění dalších silnic je sice proti naší politice a přesvědčení, ale v tomto případě by šlo o cestu menšího zla. Pro řidiče kamionů by už nebylo tak jednoznačné sjet na I/27 a pokračovat po I/22 a objíždět placené úseky I/26 a I/20. Tento návrh však s sebou nese i zvýšení nákladů na regionální dopravu, a to včetně autobusové dopravy,“ míní starosta Všerub Václav Bernard.

Náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN) uvedl, že snahou kraje je, aby v regionu nebyly zpoplatněny žádné silnice I. třídy. „Pokud by stát chtěl řešit problém nákladní dopravy systémově, stanovil by, že tranzitní nákladní vozidla a kamiony smí jezdit pouze po dálnicích a silnicích I. třídy, případně na vybraných silnicích II. třídy a na těch budou platit mýto. Na žádné jiné silnice by tranzitní kamiony jezdit nesměly. Je to logické, protože většina silnic 2. a 3 třídy není na takovou zátěž stavěna a průjezd po nich nadměrně zatěžuje občany. Satelitní systém výběru mýta takové řešení umožňuje,“ doplnil náměstek hejtmana Čížek.