Služba Senior Expres posílila o čtvrté vozidlo, uspokojí o několik tisíc lidí více

Foto: plzen.eu

Čtvrté vozidlo služby Senior Expres slouží občanům západočeské metropole. Posílit unikátní systém dopravy pro seniory a zdravotně postižené se rozhodlo město Plzeň, díky tomu se podaří uspokojit větší množství zákazníků, odhadem o několik tisíc ročně. Měsíčně službu využívá na 900 Plzeňanů starších 70 let, jen za tři roky jejího provozu obsloužila tři vozidla přibližně 22 tisíc klientů, najela s nimi přes 220 tisíc kilometrů. Projekt západočeské metropole už inspiroval i další radnice v České republice. Smluvně ji zajišťují Plzeňské městské dopravní podniky.

Foto: plzen.eu

„Senior Expres, který nabízí plzeňským seniorům flexibilní řešení v podobě dopravy na zavolání, se osvědčil. Zájem byl tak velký, že jsme každý měsíc museli z kapacitních důvodů odmítnout v průměru až 250 požadavků,“ uvedl primátor Plzně Martin Zrzavecký. Město se proto rozhodlo na situaci zareagovat zprovozněním čtvrtého vozu. Vzhledem k tomu, že auta pro Senior Expres jsou dodávaná na objednávku, tak od ledna až do dnešního dne suplovala provoz Škoda Fabia, od dnešního dne bude městem jezdit už jen jednotná ‚čtyřka‘ shodně označených vozů VW Caddy. Součástí služby je nonstop dispečink pro objednání přepravy zákazníka na telefonu 601 381 381.

Podle Evy Herinkové, náměstkyně primátora pro oblast školství a sociálních věcí, se díky službě města stávají senioři soběstačnější. „Nadále platí, že Plzeňané ve věku 70 let a více se díky této službě dostanou kamkoliv po městě za 30 korun, při jízdě do vzdálenosti 30 kilometrů mimo Plzeň pak zaplatí 11 korun za kilometr. Sami senioři si službu nemohou vynachválit, řada z nich ji využívá opakovaně, mnozí pak pravidelně. Velmi pozitivní reakce zákazníků pak máme na řidiče všech vozidel Senior Expres, lidé chválí jejich vstřícnost a ochotu, to vše jsou pro nás atributy, které hrají roli při posilování dané služby o další vozy,“ řekla Eva Herinková.

Senior Expres inicioval a zároveň zajišťuje Odbor sociálních služeb Magistrátu města Plzně, který mapuje spokojenost zákazníků, vytíženost vozů, efektivitu přepravy a na základě pravidelných rešerší navrhuje posilování vozového parku. „V rámci republiky jsme byli prvním velkým městem, které se rozhodlo provozovat tuto službu prostřednictvím vlastních útvarů. Původní úvaha byla, aby Senior Expres mohli využívat občané města starší 65 let. Ale v momentě, kdy počet seniorů ve městě atakuje hranici 36 tisíc a k dispozici byl v dubnu 2014 pouze jeden vůz, byla věková hranice 70 let nezbytným parametrem, od tohoto věku mají v Plzni senioři zdarma i hromadnou dopravu,“ přiblížila Alena Hynková, vedoucí sociálního odboru. Služba vystřídala neefektivní, minimálně využívanou autobusovou linku Z 72.

Plzeňanům jsou aktuálně k dispozici čtyři vozidla VW Caddy. Jedno je v provozu od 6 hodin ráno do 22 hodin večer, další tři v pracovní dny od 7 do 15 hodin. Pořízení čtvrtého vozu, který zaplatily Plzeňské městské dopravní podniky, stálo zhruba 400 tisíc korun bez DPH. Za provoz jednoho vozu platí město prostřednictvím svého odboru sociálních služeb ročně 1,4 milionu korun.