Škodováci vypravili do Temelína nový typ kontejneru na vyhořelé jaderné palivo

První kus nového typu kontejneru na použité jaderné palivo se chystá na cestu do Temelína. Foto: Zuzana Duzbabová

Na cestu do Jaderné elektrárny Temelín vyrazil ve středu z reaktorové haly společnosti ŠKODA JS první kontejner na použité jaderné palivo. Nový typ ŠKODA 1000/19 je určen pro transport a suché skladování použitého jaderného paliva z temelínských reaktorů typu VVER 1000. Do roku 2035 by měla škodovácká společnost postupně dodat celkem 60 kontejnerů. Ročně by se mělo vyrobit a dodat kolem šesti kontejnerů.

„Kontejner, který dnes expedujeme, není jen důkazem technické vyspělosti naší společnosti. Je také ilustrací toho, že stejně jako řada dalších českých firem v oboru jsme stále schopni dodávat významnou část jaderných projektů,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ŠKODA JS Vladimír Poklop.

„Těleso kontejneru ŠKODA 1000/19 má podobu válce z kované oceli s vnějším průměrem 2,3 metru, na výšku měří 5,6 metru. V prázdném stavu váží téměř 105 tun a při zaplnění vyhořelým palivem dosáhne hmotnost téměř 119 tun. Stěna tělesa má tloušťku 410 mm a samozřejmě zajišťuje odstínění záření gama a neutronů. Těsnost je zaručena minimálně na 60 let,“ popsal zařízení mluvčí společnosti Jan Stolár.

Transport kontejneru může začít. Foto: Zuzana Duzbabová

Kontejner současně splňuje i požadavky na mechanickou odolnost vůči havarijním situacím, například odolnost proti pádu z výšky devíti metrů na absolutně tuhou podložku, nebo proti pádu z jednoho metru na trn. Má odolnost proti tlaku vodního sloupce o výšce 200 metrů a odolá požáru s teplotou 800 °C po dobu 30 minut. Do tělesa kontejneru je vložen nosný koš. Základem konstrukce nosného koše je 19 šestihranných trubek, do kterých se jaderné palivo vkládá.

V aktivní zóně reaktoru JE Temelín je palivo čtyři roky. Po vyjmutí se na 10 let vyveze do speciálního bazénu s použitým palivem, kde se dochlazuje. Teprve poté se palivové soubory přeloží do kontejnerů a transportují do skladu použitého paliva. Ten se nachází v prostoru elektrárny a patří pod její správu.

Kontejnery na použité palivo vyrábí ŠKODA JS od roku 1995, dosud jich dodala do jaderných elektráren a zařízení v České republice, Německu, USA, Švýcarsku, Litvě a Bulharsku více než 400. Dnes expedovaný kontejner ŠKODA 1000/19 je výsledkem vlastního vývoje, práce na něm zahájili členové týmu ŠKODA JS v roce 2012.

Kontejner se nakládal v reaktorové hale společnosti Škoda JS. Foto: Zuzana Duzbabová

„Orientujeme se nejen na účast při výstavbě nových jaderných bloků a servisních a modernizačních aktivitách v současných jaderných provozech. Chceme též přispět k bezpečnému a ekologicky nezávadnému skladování použitého jaderného paliva. A tímto naším příspěvkem a dlouhodobým výrobním programem jsou kontejnery na skladování použitého jaderného paliva, jejichž novou generaci dnes představujeme,“ doplnil generální ředitel Vladimír Poklop.