Seniorům a zdravotně postiženým slouží v Plzni už sedmý vůz oblíbené služby

Pro službu Senior expres jezdí v Plzni už sedmý vůz. Foto: Martin Pecuch

Flotilu vozidel oblíbené služby Senior Expres rozšíří od 1. září v pořadí už sedmý automobil. Prostřednictvím této služby se Plzeňané ve věku 70 let a více i zdravotně postižení dostanou kamkoliv po městě za 30 korun. Díky novému vozu se podaří uspokojit větší množství zákazníků, odhadem o několik tisíc ročně. Projekt zajišťovaný Odborem sociálních služeb Magistrátu města Plzně převzala podle plzeňského vzoru i další města.  

Senior Expres funguje od dubna 2014, od té doby přepravil přes 55 tisíc klientů. „Zájem o službu trvale roste. Snažíme se na tuto skutečnost flexibilně reagovat, i když náklady na provoz nejsou zanedbatelné. Město si je však vědomo toho, že senioři představují více než čtvrtinu plzeňského obyvatelstva, a proto každoročně posiluje tuto službu o jeden až dva vozy,“ řekla Eliška Bartáková (ANO), náměstkyně primátora pro oblast kultury, památkové péče a sociálních věcí.

„Jsem rád, že město Plzeň podporuje službu, která plzeňským seniorům a zdravotně postiženým občanům, kteří dohromady tvoří téměř třetinu obyvatel Plzně, ulehčuje a zpříjemňuje život,“ uvedl první náměstek primátora a předseda představenstva PMDP Roman Zarzycký (ANO).

Aktuálně tedy bude občanům města Plzně sloužit sedm shodně označených vozů VW Caddy. Nový vůz byl pořízen za 401 tisíc korun. Za svezení zaplatí senioři a zdravotně postižení občané 30 korun v Plzni, při jízdě do vzdálenosti 30 kilometrů od Plzně 11 korun za kilometr.

Počet osob přepravených Senior Expresem je v průměru 1400 měsíčně a neustále stoupá. Prozatím nejvyšší počet, celkem 1460, využilo službu v říjnu 2018, tedy měsíc po zařazení šestého vozidla. „Plzeňské městské dopravní podniky evidují s každým dalším vozem uvedeným do provozu měsíčně zhruba 200 osob přepravených navíc. Dlouhodobě je však z kapacitních důvodů každý měsíc odmítnuto na 260 zákazníků,“ doplnila Alena Hynková, vedoucí magistrátního odboru sociálních služeb.

Naopak ale dochází i ke stornování objednaných jízd. V letošním roce to představuje průměrně 180 odhlášených jízd měsíčně, kdy se klienti omluví předem. Někdy se také stává, že klient jízdu předem nestornuje a vůz vyjíždí zbytečně. „Pokud by k těmto zrušeným jízdám nedocházelo, zvýšila by se efektivita celé služby. V této souvislosti uvažujeme o evidenci storna dle klienta. Jednou z variant je zavedení blacklistu zákazníků, kteří služby zneužívají a blokují bez omluvy stávající kapacitu,“ uvedl Jiří Ptáček, generální ředitel Plzeňských městských dopravních podniků.

V novém režimu začne fungovat od září modernizované call centrum, které zjednoduší objednávání díky propracovanému systému čekání hovorů. Zákazníci neuslyší obsazovací tón, ale budou zařazení do fronty volajících. „Operátor call centra bude dostávat informace o počtu čekajících hovorů a v závislosti na frontě může urychlit objednávání i díky novému rezervačnímu systému, který dle čísla volajícího bude schopen dohledat základní informace o zákazníkovi a přiřadit je bez ručního zásahu k objednávce,“ dodal Jiří Ptáček.

Zájem o službu rok od roku stoupá. Důvodem je nejen spokojenost klientů, ale zejména demografický vývoj. Ve srovnání s ostatními městy v republice je Plzeň nejrychleji stárnoucím městem. Počet osob pobírajících starobní důchod je bezmála 45 tisíc a spolu s invalidními důchodci je to více než 53 tisíc, což je téměř třetina populace města.