Selhal v pátek na železnici u Ejpovic lidský faktor? O život šlo 320 cestujícím!

Vlaky se na jedné koleji zastavily pouhých 34 metrů od sebe. Foto: Drážní inspekce

Experti z drážní inspekce, dopravce i policisté prošetřují okolnosti páteční události, kdy strojvůdce expresu z Prahy do Mnichova projel v Ejpovicích za Plzní na červenou a vjel na jinou trať. Na poslední chvíli se tam dva vlaky zastavily jen 34 metrů od sebe. Bez zranění tak vyvázlo 320 cestujících. Na tři hodiny byl zastaven provoz na trati z Prahy do Plzně. Žádná škoda nevznikla, vyšetřuje se selhání lidského faktoru.

Co přesně se v pátek večer stalo? Přesně v 19.20 minut vlak EX 350 nedovoleně projel návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené vlakové cesty s nastavenými výhybkami pro osobní vlak jedoucí z Plzně do Radnic. „Strojvedoucí zastavili vlaky čely proti sobě ve vzdálenosti 34 metrů. V expresu cestovalo asi 300 cestujících a v osobním vlaku 17,“ informoval krátce po události mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal s tím, že šetření je na samotném začátku.

Inspektoři se teď budou zabývat také tím, zda se nevyskytly jiné faktory, které mohly k selhání strojvedoucího přispět. Mluvčí inspekce Drápal uvedl, že vše bude záležet na tom, kdy se strojvedoucího podaří pořádně vyslechnout, případně zanalyzovat data ze záznamových zařízení. A to jak z lokomotivy, tak ze zabezpečení trati. Na novější informace si počkáme v řádu týdnů. Naprostou většinu případů nedovolené jízdy zaviní selhání lidského faktoru. Případnou technickou závadu pak snadno odhalí komisionální prohlídka.

Vlak s největší pravděpodobností řídil český strojvůdce. „Máme nějakou informaci, že v Ejpovicích mělo dojít ke střídání strojvedoucích. Je tedy otázkou, zda se tam nestřídal strojvůdce, který měl pokračovat dále do Mnichova,“ řekl Drápal. V Ejpovicích expresy běžně nezastavují. Inspektoři budou chtít po dopravci vysvětlit, proč se tam strojvedoucí měnili. Podle Drápala je výměna strojvedoucích na trase možná. Podle dosavadních informací přehlédl zákaz jízdy právě nový strojvůdce.

Rokycanští kriminalisté případ vyšetřují pro podezření ze spáchání trestného činu obecného ohrožení. Pokud strojvůdce pochybí, může ho zaměstnavatel přeřadit na jinou pozici, může mu nařídit přezkoušení, ale také jiná řešení, která pracovně právní vztah dopravci umožňuje. Za loňský rok eviduje Drážní inspekce okolo 140 nedovolených jízd. Letos v lednu jich bylo 13. V naprosté většině případů jde o jízdu na červenou.