Sečteno a podtrženo, zimní údržba silnic přišla letos kraj na 210 milionů

Ilustrační foto

Do zimní údržby silnic investoval v uplynulé sezóně Plzeňský kraj 210 milionů korun, což je o 665 tisíc korun méně, než předchozí zimu. V porovnání s minulými lety se tak jednalo o průměrné náklady. Zvýšila se ale naopak spotřeba posypových materiálů i většina dalších položek. Náklady za zimní údržbu byly nižší i díky tomu, že se v březnu oteplilo, takže k zásahům vyjížděli silničáři jen sporadicky a lokálně.

„Jedinou výrazně nižší položkou celkové částky byla pohotovost. Loni bylo odpracováno téměř 311 tisíc hodin pohotovosti v celkové částce 81,6 milionu korun. Letos to bylo pouze 268 800 hodin pohotovosti, a to za 68,3 milionu korun,“ uvedl mluvčí kraje René Zeithaml.

Nejvíce výjezdů měli silničáři v lednu. Kvůli špatnému počasí, kdy se v nárazových větrech tvořily závěje, byl problém silnice rychle odklízet. Velké komplikace tvořily popadané a polámané stromy na vozovkách s jejichž odklízením pomáhali i hasiči. Všechny tyto okolnosti zapříčinily nárůst finanční i materiální spotřeby v průběhu zimy přibližně o 20 procent oproti minulé zimě.

Takto vypadají sklady s posypovým materiálem.

Spotřeba posypových materiálů se proti sezóně 2018/2019 mírně zvýšila na více než čtyři miliony litrů solanky, 20 354 tun soli, 13 206 tun drtě a 3880 tun ostatního inertního posypu. Správa údržby silnic Plzeňského kraje měla před zimou plné sklady soli o kapacitě 23 900 tun a 21 000 tun inertních materiálů.

Kraj spravuje 4616 kilometrů svých silnic II. a III. třídy a 960 mostů, podle osmileté smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic také 416 kilometrů silnic I. tříd. SÚS obsluhovala se 123 sypači 115 okruhů, z nichž 79 bylo ošetřovaných chemickým posypem, tedy solí. Dále potom také 36 inertních okruhů, kde se využívá jemná drť, písky a struska. Pro případ kalamitních situací pracuje na smlouvu 70 externích dodavatelů, většinou vybavených traktory a pluhy, kteří na pokyn dispečera vyjíždí jako výpomoc.

Zimní údržbu zajišťovalo v této sezoně v kraji 336 řidičů a 54 dispečerů. Zatím nejvíc zaplatil kraj v zimě 2009/2010, kdy vydal 237 milionů korun. Nejlevnější byla naopak zimní údržba v roce 2014/2015, která vyšla jen na 140 milionů korun.