S úřady bude lepší komunikace. Plzeňská radnice zavádí novinku pro občany

Město Plzeň spustí v nejbližších dnech aplikaci, která zlepší a především zjednoduší komunikaci s úřady. Občané budou moci nejrůznější záležitosti zjišťovat a vyřizovat mimo jiné i přes Messenger.

Počítačový program ChatBot simulující lidskou konverzaci bude umět rychle pomoct se základní orientací v nejvíce frekventovaných životních situacích, které občané na úřadech řeší. Projekt je součástí konceptu Smart City Plzeň, který má za cíl přinášet chytrá řešení pro lepší život obyvatel západočeské metropole.

„V rámci Smart City vzniká v Plzni celá řada chytrých řešení z různých oblastí, ať už jde o defibrilátory v ulicích, systém zabezpečeného vyzvedávání dětí v družinách, úhradu jízdného bezkontaktní platební kartou nebo třeba wifi pokrytí západočeské metropole. Část projektů cílí také na komunikaci s občanem, například aplikace PlzniTo, která slouží k okamžitému nahlášení závady ve veřejném prostoru. Proces komunikace se snažíme neustále vylepšovat a přidávat nástroje, skrze které můžeme přijímat, ale samozřejmě i sdělovat důležité informace. Věřím, že připravovaný ChatBot bude další pozitivní službou, kterou lidé ocení a budou ji využívat,“ řekl primátor města Plzně Martin Baxa.

V případě webových stránek se ChatBot objeví jako vyskakovací okno v pravém dolním rohu obrazovky. Program bude také součástí facebookového profilu Plzeň – oficiální stránky města a pod názvem „Chatbot-Města-Plzeň“ si jej budou moci vyhledat i uživatelé aplikace Messenger. „ChatBot si je možné představit jako běžné konverzační okno, ve kterém se objeví sdělení, že s vámi komunikuje robot Magistrátu města Plzně. Ten poradí s některou ze situací, kterou lze na úřadě vyřídit. S použitím této automatizované konverzace nemusí občan procházet webové stránky, důležité informace, pro které přichází, má v tu chvíli před sebou okamžitě, v řádech vteřin,“ řekl Tomáš Benedikt, vedoucí Úseku rozvoje Správy informačních technologií města Plzně.

Připravovaná verze programu nabídne informace z několika vybraných oblastí – osobní doklady, evidence občanů, živnostenský úřad, registr řidičů, registr vozidel a registrační značky. „Hned v úvodu se objeví tato nabídka, navigace pak funguje velmi jednoduše — označíte jednu z výše uvedených oblastí a robot vám začne nabízet konkrétní situace, opět vyberete a takto postupujete až do chvíle, kdy se dozvíte vše, co potřebujete. Může to být například adresa a úřední hodiny instituce, jaké dokumenty je nutné předložit, nechybí informace o čekacích dobách, možnost objednat se online, samozřejmě funguje i přesměrování na stránky úřadů a další. ChatBot tak automatizovaným dialogem jednoduše provede celým řešením úředního úkonu,“ vysvětlil technický náměstek primátora Pavel Šindelář.

Radnice nyní bude čekat na reakce uživatelů, pokud se program osvědčí, v budoucnu přijde s rozšířením dalších životních situací. „Pro tuto základní verzi jsme vybírali oblasti, o kterých víme, že jsou vůbec nejfrekventovanější. Jen agendu magistrátního odboru registru vozidel a řidičů měsíčně vyhledá v průměru 45 tisíc lidí, v rámci občanských průkazů je to kolem 27 tisíc lidí. V případě pozitivní odezvy by mohla přibýt například oblast stavební nebo sociální,“ doplnil radní pro oblast Smart Cites a podporu podnikání Vlastimil Gola.