První nabíjecí stanici pro elektromobily pořízenou městem mají řidiči k dispozici jen za parkovné

Foto: M. Osvaldová

Provoz první veřejné nabíjecí stanice pro elektromobily spustilo město Plzeň na parkovišti u hlavního vchodu do plzeňské zoologické a botanické zahrady. Svůj vůz si zde mohou řidiči nabít zdarma, zaplatit musí jen poplatek 50 korun při použití parkoviště. 

Foto: město Plzeň

„Tímto se posouváme mezi moderní města, jak jsme slíbili. Věřím, že počet stanic budeme i nadále rozšiřovat,“ prohlásil první náměstek Roman Zarzycký (ANO). V nejbližší době by měla být další stanice otevřena na parkovišti u Městského obvodu Plzeň 3. Záměr realizovat první nabíjecí stanici podle Zarzyckého město projednalo s několika subjekty včetně odborníků na elektromobilitu, a to i s ohledem na vytipování vhodných lokalit. Zvažovaly se areál DEPO2015, Parkovací dům Rychtářka, prostory u OC Plzeň Plaza a prostory u Zoologické a botanické zahrady města Plzně. U všech lokalit byla zjišťována vhodnost místa, rezervovaný příkon, reálnost provedení a časová náročnost. Zoologická a botanická zahrada města Plzně se ukázala jako nejvhodnější z více důvodů, kromě jiného má k dispozici dostatečný příkon. „Umístění stanice na parkovací místa přímo před pokladnou zoo navíc poslouží i k propagaci celé akce, bude to i bonus pro naše občany a návštěvníky,“ doplnil Zarzycký.

Foto: M. Osvaldová

Vlastimil Gola, radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání, upřesnil, že nová stanice je typu Alfen EVE double Pro-line a umožňuje současné nabíjení dvou vozidel. „Jde o pomalé nabíjení kapacitou až 22 kW. Řidič nepotřebuje žádný předplacený čip nebo kartu, stačí si vlastním kabelem připojit elektromobil a nabíjení začne probíhat automaticky. Je nutné, aby měl vůz přípojku Mennekes Typ 2, tu však dnes využívá většina současných vozidel,“ doplnil radní.

„Město Plzeň má od letošního roku zpracovanou svou studii elektromobility. Jedním z hlavních cílů jejího vypracování byla odpověď na otázku, zda máme zřizovat elektronabíjecí stanice, případně jakého typu a na jakých místech. Vybudování stanic takzvaného pomalého nabíjení, jakou město právě spouští, je v souladu s touto studií,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa. Doplnil, že první veřejnou elektronabíjecí stanici využije podle odhadů letos až 60 vozů měsíčně, v dalších letech by se měl počet vozidel zvýšit. „Nyní město řeší koncepci výstavby a provozování dalších stanic tak, aby si občané i návštěvníci města mohli své elektromobily pohodlně nabíjet,“ dodal primátor.

Náklady na celou realizaci činily 181 tisíc korun. „Součástí stanice je software monitorující využití i spotřebu. Umí na dálku měnit nastavení, sledovat vytíženost nabíjecí stanice, volnou zásuvku či vytvořit statistiku dobíjení,“ přiblížil Přemysl Švarc, vedoucí Odboru sportu, Smart Cities a podpory podnikání Magistrátu města Plzně. Parkoviště u zoo bylo osazeno novým provozním řádem a dvě místa jsou rezervována právě pro elektromobily. Využití stanice je možné pouze v době, kdy je zoologická zahrada otevřena pro veřejnost.