Prodej piva Gambrinus poslední dva roky rostl, letos bude vše jinak

foto: Pivovar Gambrinus

Prodej nejprodávanějšího českého piva Gambrinus po několikaleté stagnaci poslední dva roky rostl. Loni meziročně o sedm procent, zejména díky předloňské novince Gambrinus 11, která je jen v čepované variantě. Letošek bude kvůli několikaměsíčnímu uzavření restaurací a hospod vinou koronaviru ztrátový. Letní měsíce byly sice pozitivní a přinesly nadechnutí pro hospody i pro pivovar, ale čtvrté čtvrtletí bude opět ve znamení ztrát, meziročně o desítky procent, řekl mluvčí Plzeňského Prazdroje Zdeněk Kovář.

„Ačkoliv letos obecně zaznamenáváme větší zájem o balená piva, jejich prodeje nemohou nahradit ztrátu způsobenou zavřením hospod a restaurací a nemožností prodávat sudové a tankové pivo,“ uvedl. Mezi balenými pivy je větší zájem o ležáky, také o dvanáctku Gambrinus. V lednu skončil pivovar Gambrinus s výrobou piva v PET lahvích, což je podle Kováře první velký krok na cestě k udržitelným obalům. Pivovar hodlá nadále investovat do produkce i podpory značky.

Gambrinus loni v červnu oslavil 150 let od založení Prvního plzeňského akciového pivovaru. Odhalil pamětní desku, která nese závazek sládků a vedení, že se bude nadále vařit způsobem typickým pro české pivo. Letos 10. prosince je to 150 let od uvaření první várky, v prvním uceleném roce se vyrobilo přes 30.000 hektolitrů.

Podle Milana Mácy, který dohlíží na výrobu Gambrinusu a přípravu receptů od roku 1982, začaly prodeje růst v roce 2018. Předtím značka několik let stagnovala. Její propad začal v roce 2007. Zaměřila se příliš na kvantitu, byla k dostání v příliš mnoha hospodách a nebylo možné udržovat kontrolu nad kvalitou čepování a servírování. Nejvíce se prodává na západě a severu Čech a kolem Prahy. V celé ČR se čepuje asi v pětině všech restaurací a hospod, kterých je v zemi kolem 40.000. Menší objemy pivovar vyváží do 19 zemí, třeba do Izraele, Arménie a Koreje.

Milion vyrobených hektolitrů za rok překročil pivovar Gambrinus podle obchodního sládka Pavla Zítka v roce 1979, tehdy se začala prosazovat jeho dvanáctka. „V roce 1984 mu hodně pomohlo zdražení piva, protože Pilsner Urquell byl drahý a spotřebitelé přešli na Gambrinus,“ uvedl. Po velkých investicích do technologie a rozšíření v 90. letech překročil v roce 1997 výstav tři miliony hektolitrů, což je zhruba současný roční prodej. Ještě kolem roku 2000 vyráběl čtyři miliony hektolitrů a Gambrinus byl každé čtvrté vypité pivo v ČR. Prodeje nejvíce rostly v 90. letech, řekl Zítek. Podle něj je pivovar Gambrinus s téměř 30 zaměstnanci (v 80. letech jich měl v létě přes 400) v poměru k produkci nejefektivnějším výrobcem piva v ČR.

Ještě předloni se prodalo 48 procent gambrinusu v sudech a tancích a 52 procent v lahvích a plechovkách (za socialismu byly dvě třetiny čepovaného). Letos vinou covidu výrazně převáží balené pivo. „Všechno sudové a tankové pivo je už zhruba čtyři roky nepasterované, aby mělo pořád svěží čerstvou chuť,“ uvedl Zítek. Gambrinus je hodně čisté pivo, je v něm cítit jen slad a chmel, možná trochu kvasnice. Výborná hospoda se podle Zítka pozná podle toho, jakou čepuje desítku Gambrinus. Naopak v Pilsneru Urquell ocení znalci spoustu chutí a vůní, řekl.

čtk