Plzeňský europoslanec je kvůli německému mýtu naštvaný jako stovky dalších řidičů

foto: top09.cz

Stejně jako stovky řidičů, jezdících často do Německa, i plzeňského europoslance Jiřího Pospíšila (nestraník za TOP 09) naštvala zpráva, že se německá vláda chystá zavést mýtné na německých dálnicích. Nejvíc mu vadí skryté zvýhodnění pro německé řidiče, takže mýtné nakonec reálně zaplatí jen občané z jiných států EU a Němci ne. Pospíšil na to upozorňuje na svém Facebooku.

Mýtné pro osobní auta na německých dálnicích se pravděpodobně blíží. Spolková vláda ve středu návrh schválila, očekává se, že bez potíží projde i parlamentem. Platit na dálnicích v Německu by se tak mělo od roku 2018 nebo 2019. Proti opatření má výhrady řada zemí. Česká vláda zvažuje, že spolu s Rakouskem podá proti postupu Německa žalobu.

Spolková republika už sice má platný zákon o mýtném pro osobní auta, poplatky však i kvůli výhradám Evropské komise a protestům dalších zemí zatím nezavedla. Původní zákon počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za jízdu na dálnicích de facto osvobozeni, protože se jim přesně o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím však byli podle Komise diskriminováni.

Vypracován tak byl nový návrh, s nímž už Evropská komise vyjádřila souhlas. Koncept vychází z toho, že Berlín může německým řidičům náklady na poplatky kompenzovat v závislosti na tom, jak ekologickým vozem jezdí. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi tak nyní získají ještě větší úlevu, než kolik zaplatí na mýtném.I tento postup však některé země osmadvacítky považují za diskriminační, protože znamená, že se všem Němcům náklady na mýtné přinejmenším vrátí, a poplatky tak de facto budou platit pouze cizinci.

„Naštvala mě teď zpráva na internetu, že se německá vláda chystá zavést mýtné na německých dálnicích, které by ale díky skrytým zvýhodněním pro německé řidiče nakonec reálně platili jen občané z jiných států EU a Němci ne. Myslím si, že takový návrh je diskriminační a v rozporu s principy jednotného vnitřního trhu a vůbec celé EU,“ píše na Facebooku Jiří Pospíšil. „Pokud zákon bude v Německu přijat, měla by se česká vláda připojit k Rakousku a podat žalobu k Evropskému soudnímu dvoru. Tento případ tak ukazuje, že když se blíží volby – v Německu se budou konat na podzim – jdou myšlenky společného vnitřního trhu EU občas stranou a politici vládních stran prosazují takovéto protekcionářské návrhy, kterými se snaží zalíbit vlastním občanům,“ dodává plzeňský europoslanec.

Cena za jízdu po německé dálnici by se podle Twitteru ministerstva dopravy měla odvíjet od emisí, které daný vůz produkuje. Například za desetidenní mýtné, které zřejmě bude využívat i řada Čechů, se poplatek bude pohybovat v rozmezí 2,5 eura až 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Nejdražší roční mýtné bude stát 130 eur (3 500 korun).