Budova odráží původní vzhled
„Františkovy Lázně figurují od roku 2021 na seznamu světového dědictví UNESCO, samotná nádraží budova je součástí městské památkové rezervace. Stavební práce proto probíhaly pod dohledem památkářů, kteří mimo jiné rozhodli o světle růžové barvě fasády. Ta byla typická pro saské dráhy, kterým původně patřilo i zdejší nádraží,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Původní vzhled získala rovněž střecha, a to jak výslednou barevností, tak použitými materiály. Pomyslný návrat do doby vzniku nádraží představuje i tvar historických říms. Stavební úpravy v interiéru pak zahrnovaly kompletní obnovu podlah, stěn a podhledů, stejně tak repasi dveří a oken. Všechny vnitřní instalace přitom byly provedeny podle moderních standardů.
Moderní zázemí
Stavbaři dále zmodernizovali odbavovací halu včetně vstupů, všechny veřejně přístupné prostory jsou nyní plně bezbariérové. Cestující zde kromě pokladen najdou i stánek s občerstvením. Vzniklo také komfortní zázemí pro dopravce a pro zaměstnance Správy železnic.
Součástí projektu bylo i zřízení přístupové cesty přímo na 1. nástupiště. V těsné blízkosti budovy se vybudovala stání pro kola a místa s možností nabíjení elektrokol. V horních patrech došlo k úpravě prostor celkem 11 bytů. Při jejich modernizaci objevili dělníci historické hrázděné příčky, které bylo potřeba zachovat. V průběhu stavby se tak upravovaly dispozice bytů, aby mohly zůstat autentickou připomínkou dobové drážní architektury.
Zachování historických prvků
Podobným případem byl i nález historické dlažby na nástupišti po odkrytí novějších asfaltových vrstev. Žulové velkoformátové desky byly po konzultaci s památkáři repasovány a použily se pro chodníky před nádražní budovou. „Rekonstrukce nádražní budovy ve Františkových Lázních před nás postavila řadu technických i organizačních výzev. V průběhu prací jsme odhalili rozsáhlé poškození dřevěných konstrukcí dřevomorkou, což si vyžádalo změnu projekčního a technologického řešení. Náš realizační tým společně se zástupci investora dokázal minimalizovat dopady těchto změn a předáváme stavbu, která bude mít nosnou konstrukci s delší životností, než bylo původně plánováno. Jsme rádi, že jsme se mohli podílet na projektu, který nádražní budově vrací její půvab a zároveň zvyšuje komfort pro všechny, kdo ji denně využívají,“ popisuje generální ředitel společnosti Metrostav CZ Karel Volf.
„Františkovy Lázně získaly díky evropské podpoře a náročné rekonstrukci důstojnou bránu do města, kterou využijí nejen místní, ale také návštěvníci z celého světa. Historická budova je nyní navíc výrazně méně energeticky náročná, což je také jedním z cílů podpory,“ říká Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v ČR.