Opoziční zastupitelé chtěli vědět, kdo může za současný dopravní chaos v Plzni

ilustrační foto / plzen.cz

Nejen o budoucí podobě a úpravách Rondelu jednali zastupitelé Plzně na svém pondělním zasedání. Na hlavy vedení města se snesla ze strany opozice kritika za současnou dopravní situaci. Dopravu ve městě aktuálně komplikuje celá řada uzavírek, protože se opravují nebo budují různé úseky ulici a další dopravní stavby.

„Doprava v Plzni kolabuje pane náměstku. Neříkám, že za to můžete vy. Přišel jste k tomu jako slepý k houslím. Ptáme se ale, kdo za to může? To je nejhorší stav, do kterého jsme se mohli dostat,“ tázal se směrem k náměstkovi primátora pro oblast dopravy opoziční zastupitel Pavel Šrámek (Piráti).

„Není úplně jednoduché na to odpovědět. Jedním důvodem je současná legislativa, systém správcovství komunikací. Na jednu stranu jsme rádi, že jednotliví správci komunikací a sítí ve městě do nich investují, ta reálná situace je pak samozřejmě jiná. Na území města je řada správ komunikací, ať už je to stát, kraj, město, obvody. Jsou tady také různí správci sítí, kteří nemají s městem žádný vztah. O uzavírku jako takovou nerozhoduje samospráva, město, ani já, rozhodují o tom odbory dopravy. Žadatelem o uzavírku není investor, ale jsou to jednotliví zhotovitelé. Ti reagují na to, jakým způsobem probíhá ta stavba,“ pustil se do vysvětlování náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09).

Co s tím tedy může město udělat? „Můžeme v rámci toho diskutovat se správci komunikací a sítí, aby svoje investiční plány upravili tak, aby k podobným kolizním situacím nedocházelo. O to se snažíme. V minulosti už tady ty snahy byly, teď se je snažíme výrazně prohloubit. Výsledkem je například to, že jsme se s ŘSD třeba letos domluvili na tom, že neproběhne oprava povrchu v Tyršově ulici, kterou oni plánovali. To by bylo se současnými uzavírkami fatální. Město zase nebude opravovat Francouzskou ulici, která se plánovala a schválilo ji zastupitelstvo,“ pokračuje Vozobule.

Snahou města je teď koordinovat to, co ještě jde, hasit ty největší požáry. „Není to jednoduché. Je třeba do budoucna lépe nastavit ten systém plánů investic. To znamená cestou elektronického nástroje, dále zintenzivňujeme pracovní schůzky. Pracujeme na tom, aby se ta situace neopakovala. Zlepšujeme koordinaci, měli bychom více diskutovat o preferenčních opatřeních pro veřejnou dopravu. Nejlépe se teď po Plzni jezdí tramvají, která má samostatné těleso. Měli bychom proto diskutovat o tom, jak dál více preferovat veřejnou dopravu. Z konečné na Košutce se dostanete na konečnou na Bory za 22. minut. To znamená, že z jakékoliv strany města se do centra dostanete za 10 až 15 minut,“ uvedl náměstek pro dopravu.

„Chápu, že je dobré využít v Plzni veřejnou dopravu. Minulé složení rady tedy nekoordinovalo své projekty s ŘSD a dalšími institucemi? Díky tomu jsme se dostali do té situace, kde jsme teď,“ reagoval na slova náměstka pro dopravu zastupitel Šrámek.

„Nelze to všechno hodit na své předchůdce. Některým věcem šlo zabránit, některým ne. Některé ty investice jsou nutné. Nikdo netušil, že jednotliví správci komunikací budou mít letos tolik volných finančních prostředků a budou je chtít investovat v Plzni. Jsem tady od toho, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala,“ dodal Vozobule.