Od státu letos dostal Plzeňský kraj na opravu svých silnic méně peněz než se čekalo

Ilustrační foto

Podstatně méně peněz dostal letos Plzeňský kraj od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na opravy svých silnic II. a III. třídy. Zatímco letos přišlo od státu jen 180 milionů korun, v minulých čtyřech letech to byla až dvojnásobná suma. Kraj počítal s podstatně vyšší sumou a měl připraveno kolem 20 staveb v za téměř 500 milionů korun. Po hubeném příspěvku od státu mu zbyde asi jen na osm rekonstrukcí.

Před rokem uvolnil SFDI pro kraje čtyři miliardy korun a do Plzeňského kraje tak přišlo kolem 370 milionů korun. „Letos se to zkrouhlo na dvě miliardy a k nám doputovalo jen 180 milionů korun,“ řekl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN). Další dva miliony korun jsou připraveny v další výzvě evropského dotačního programu IROP, která se bude vyhlašovat na podzim. V té ovšem bude soutěžit celá republika a není proto jisté, zda v ní kraj uspěje. Tam se bude také hodnotit, kolik peněz poskytnou jednotlivé kraje na spolufinancování projektů.

Kraje už léta volají po tom, aby SFDI dával každým rokem čtyři miliardy korun systémově na opravy silnic II. a III. třídy. „Nejedná se o nějaký dárek od státu, ale část daně, kterou platí každý motorista z benzinu,“ zdůraznil náměstek hejtmana. Dodal, že SFDI toto systémové řešení jako návrh připravil, odmítlo ho ale ministerstvo financí.

Příspěvek od státu letos Plzeňský kraj využije na opravu osmi silnic II. třídy, celkem se jedná o 21 kilometrů silnice. Jedná se o napojení Pernarce na severu Plzeňska k hranicím okresu Tachov, další úseky jsou Chodová Planá – Kyjov a Zadní Chodov – hranice okresu Karlovy Vary, dále Břasy – Stupno na Rokycansku, druhá etapa Klenčí – Poběžovice na Domažlicku, Netunice – Háje na jihu Plzeňska. Na Klatovsku se motoristé dočkají opravy silnic v úseku Svrčovec – Dolany a Defurovy Lažany až ke křivatce se silnicí III. třídy.

Celkem má Plzeňský kraj ve své péči 4620 kilometrů silnic nižších tříd a v posledních letech se mu daří snižovat procento silnic v nevyhovujícím a havarijním stavu. Zatímco před pěti lety jich bylo 50 procent, dnes se jejich počet pohybuje pod 30 procenty. Do oprav svých silnic kraj investuje v posledních třech letech ročně čtyři až pět miliard korun. Letošní částka bude historicky nejvyšší.