Obří turbína z Plzně vyráží na dalekou cestu do africké Nigérie

Obří turbína je připravena na transport.

Na dalekou a komplikovanou cestu přes Hamburk až do Nigérie vyjede v sobotu 24. listopadu přesně ve 23.00 hodin speciální souprava s nákladem obří parní turbíny. Transport začíná v areálu plzeňského výrobce parních turbín Doosan Škoda Power. Díky tomu, že turbína oproti běžné praxi opustí závod již smontovaná, půjde o nejtěžší turbínu, která kdy z Plzně vyjela.

Kvůli výšce nákladu a trolejovému vedení v okolí závodu bylo nutné břemeno naložit na speciální snížený návěs. Celá přepravní souprava, tedy samotná turbína, přepravní rám, kotvicí klec a snížený návěs, se svou hmotností přiblíží hranici 450 tun. Turbína sama o sobě váží přibližně 200 tun. Přepravní rám a klec pak dalších 70 tun. Délka soupravy dosáhne 87 metrů.

Příprava nadměrného nákladu

„Snížený návěs jsme museli využít hlavně kvůli obousměrnému trakčnímu vedení pro trolejbusy v ulicích Folmavská a Domažlická. To jde totiž, v součinnosti s dopravním podnikem, zvednout do maximální výše 5,80 metru, a to by turbína na běžném návěsu neprojela,“ říká Stanislav Bálint, manažer projektu ve společnosti Doosan Škoda Power.

Turbína pak zamíří do Křimic, kde se z trafomostu přeloží na standardní návěs, na kterém bude přepravena do přístavu v Lovosicích. Tam bude naložena na loď a přes Hamburk se po moři vydá do své cílové destinace v nigerijském přístavu Warri.

Zatím popojížděl náklad jen ve škodováckém areálu

Turbína bude zásobovat elektrickou energií rozvodovou síť v jihovýchodním cípu země. Výstavbou nového bloku dojde k navýšení kapacity elektrárny o stávajícím výkonu 480 MW nově na 930 MW. Tato turbína je rovněž historicky první z plzeňské produkce, která bude instalována v Nigérii.