Novinky v PMDP: Začal carsharing a budou klimatizované vozy. Ale jen některé

foto: V. Čermák

Do města poprvé vyjelo 8 červených automobilů – Karkulek, které mohou využívat nejen Plzeňané, ale i návštěvníci Plzně. Na výběr mají ze dvou modelů vozů, menší městské auto Ford KA+ a Ford Focus combi pro delší cesty. Rezervace je možná pomocí internetového portálu nebo mobilní aplikace Karkulka.

Každý vůz má svou domovskou zónu, v níž jej uživatel najde a do které jej po skončení cesty opět vrátí. „Domovské zóny jsou umístěny v nejobydlenějších částech města, Karkulku tedy většina Plzeňanů najde v blízkosti svého domova,“ říká Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP.

This slideshow requires JavaScript.

Využívání Karkulek je snadné, stačí krátká registrace v systému, platný řidičský průkaz a bankovní karta s povolenou internetovou platbou. „Vše jsme se snažili maximálně zjednodušit a celý proces probíhá samoobslužně. Lidé se sami zaregistrují, zarezervují si auto, klíčky najdou ve voze, který si odemknou mobilní aplikací nebo Plzeňskou kartou,“ vysvětluje Milan Šot, vedoucí projektu. Mobilní aplikace je v současnosti dostupná pro systém Android, v horizontu dnů je ale plánováno i spuštění verze pro iOS. Jedním z hlavních cílů projektu je ulevit městu od ulic přeplněných auty. René Vávro, tiskový mluvčí PMDP, k projektu říká: „Jedno sdílené auto může nahradit až 10 vozů v osobním vlastnictví. Velká část lidí auto vlastní, ale využívá ho vlastně jen zlomek času. Většinu času stojí auto bez využití na parkovišti.“

Zkušenosti z podobných projektů ukazují, že carsharing má potenciál zklidnit individuální automobilovou dopravu v centru měst, i zlepšit situaci s parkováním. Rozvinuté systémy sdílení vozů s množstvím uživatelů přinášejí také úlevu životnímu prostředí díky efektivnějšímu využívání vozidel. Řidičům, kteří ročně ujedou méně než deset tisíc kilometrů, může sdílení automobilu přinést také nemalou finanční úsporu plynoucí z toho, že nehradí náklady ve formě povinného ručení nebo technické kontroly.

Nově nakoupené vozy budou s klimatizací

Pokud i přes nabídku carsharingu budete dále využívat hromadnou dopravu, vězte, že klimatizace bude, ale jen velmi omezeně. „PMDP se klimatizovaným vozům dlouhodobě bránily. Plzeň má na rozdíl od ostatních měst krátké mezizastávkové vzdálenosti, průměrně 300-400 metrů. Při každém otevření dveří, vnikne teplo dovnitř. Dostali jsme se ale už pod takový tlak veřejnosti, že představenstvo rozhodlo, že veškeré nově nakupované vozy budou v provedení s klimatizací,“ řekl provozní ředitel Jiří Ptáček. Takže pro další horké léto se stejně znovu musíme připravit na velmi vysoké teploty ve většině vozů.

Plzeňské roční předplatné vyšší než v Praze

To, že si za celoroční předplatné zaplatíme více než Pražané, je často diskutovaná skutečnost. Ale nejsme na tom nejhůře. Nejdražší roční předplatné mají například v Liberci (5520) nebo v Brně (4750). Levnější je naopak ve zmiňované Praze (3650), Olomouci (3200) nebo v Hradci Králové (3700). Srovnatelná s Plzní (4002) je Ostrava, kde stojí roční předplatné jízdného 3999 korun. „Co se týká ročního předplatného, je například Praha skutečně levnější. Vždycky ale záleží na rozhodnutí města, jak chce preferovat veřejnou dopravu, před individuální. A cena jízdného je jedním z nástrojů,“ dodal Jiří Ptáček. Už od ledna jezdí levněji plzeňskou MHD osoby na mateřské a rodičovské dovolené, od 1. září jezdí děti od 6 do 15 let zcela zdarma.