Nedoslýchaví se na poště dorozumí. Pomohou jim nové komunikátory

foto: Česká pošta

Starším a nedoslýchavým lidem se na poště uleví. Česká pošta ve spolupráci se Svazem neslyšících a nedoslýchavých nainstalovala na deseti pobočkách po celé zemi nové komunikátory. V Plzni se nachází na hlavní pobočce České pošty v Solní ulici v centru města. 

Do konce minulého roku využívali komunikátory pouze Pražané. Teď je mohou využít lidé na vybraných 10 místech v celé České republice. „Lidé se sluchovým handicapem jsou, co se týče služeb, dlouhodobě přehlíženou skupinou. Úřady či firmy už umí pomáhat nevidomým i vozíčkářům, ale nedoslýchaví či neslyšící jsou dlouhodobě opomíjenou skupinou. Proto jsme rádi, že jsme společně s Českou poštou udělali krok kupředu. Je ale potřeba, aby se komunikátory rozšířily i na další místa, protože tyto šikovné krabičky pomáhají nejen lidem se sluchovým postižením, ale také seniorům,“ vysvětluje Šárka Prokopiusová, prezidentka Svazu neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR.

Jak komunikátor funguje? Jedná se o krabičku, která je na vybraných pobočkách České pošty. Lidé se sluchovým handicapem si na svém sluchadle přepnou na systém indukční smyčky. Díky tomu pak s pomocí komunikátoru slyší mnohem lépe hlas pracovníka na přepážce, který mluví do mikrofonu. Nedoslýchavé tedy neruší okolní zvuky, hluk se zcela eliminuje. Komunikátor pomáhá ale i seniorům, kteří již hůře slyší, ale sluchadlo nemají. V tomto případě krabička slouží jako prostý zesilovač zvuku. Po zmáčknutí je hlas pracovníka za přepážkou hlasitější.

Česká pošta již v rámci pilotního projektu minulý rok zjistila, že se díky komunikátorům zkvalitnila nejen komunikace mezi pracovníky za přepážkou a nedoslýchavými klienty a seniory, ale došlo také ke zkrácení doby obsluhy.

„Naším cílem je neustále zkvalitňovat služby, a to nejen u přepážek. Mezi naše klienty samozřejmě patří i lidé s hendikepem. Zavedení komunikátorů pro nedoslýchavé na největších a nejvytíženějších poštách napříč republikou je proto jednou z cest, kterou bezesporu vítám. Odezva od nedoslýchavých klientů na komunikátory je pozitivní a v rámci společenské odpovědnosti proto plánujeme pokračovat v odbourávání bariér na poštách,“ říká Roman Knap, generální ředitel České pošty.